top of page

השמלה ששיגעה את הרשת!

גל לוין ונועם יונה

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

איזה צבע אתם רואים?

  1. כחול שחור (BB)

  2. לבן זהב (WG)



קייטלין מקניל, בת 21 מסקוטלנד, משתמשת ברשת החברתית "טמבלר" (Tumbler) שיתפה ויכוח מוזר בנוגע לצבע שמלה. חלק טענו שצבעה הוא שחור כחול ואילו אחרים ראו זהב לבן. קייטלין לא האמינה לאיזה גודל הויכוח יגיע. תוך זמן קצר נוצר ברשת החברתית טוויטר האשטאג: "TheDress#" והתמונה הופצה ברחבי האינטרנט. נשאלת השאלה, מה גורם לאנשים שונים לראות את אותו האובייקט בצבעים שונים?




לשם כך נערך מחקר בשנת 2016 בכתב העת PLOS ONE. בניסוי השתתפו 39 נבדקים בעלי ראייה תקינה וללא היסטוריה של מחלות עיניים. הגיל הממוצע של הגברים היה 20  ו- 32 לנשים. כמובן שהם נבחרו לניסוי לאחר שנשאלו מראש מה התפיסה הראשונית שלהם של צבע השמלה, זהב לבן / שחור כחול. צבעיה האמיתיים של השמלה הם שחור כחול.

אז מה הייתה ההשערה של החוקרים?                                                                                   החוקרים שיערו שפיגמנט מסוים בעין משפיע על הצבע שאנו רואים, ולכן בדקו את צפיפותו בעין של הנבדקים השונים, של אלו שראו צהב ולבן ושל אלו שראו שחור כחול. התוצאות הראו שאצל הנבדקים שראו את השמלה בצבעי לבן וזהב הפיגמנט נמצא במינון גבוה יותר והיה יותר דומיננטי מאשר אצל אלו שראו כחול ושחור. ניתן להסיק, שרוב הסיכויים שאדם שיש לו מינון גבוה יותר של הפיגמנט המולקולרי בעין יראה  צבע לבן וזהב ולא כחול ושחור. בנוסף, אחרי בדיקה של הפעילות המוחית של שתי הקבוצות נמצא כי הפעילות המוחית של אנשים שראו כחול ושחור התבצעה במהירות רבה יותר מאשר אצל אלו שראו לבן וזהב, לכן החוקרים הסיקו כי מהירות זו השפיע גם כל על התפיסה השונה של הצבעים.

אז בפעם הבאה שאתם וחברכם רואים את אותה תמונה בצבעים שונים חשבו על זה שכנראה לאחד מכם פיגמנט מולקולרי בעין בכמות גדולה יותר ולאחד מכם פעילות מוחית מהירה יותר. לכם רק נותן לנחש מי זה מי.


מקור:

Rabin, J., Houser, B., Talbert, C., & Patel, R. (2016). Blue-black or white-gold? Early stage processing and the color of' the dress'. PloS One11(8), e0161090.

bottom of page