top of page

השפעת מוזיקה על זיכרון חולי אלצהיימר

יונתן גרהרדט ומאיה הילה נחום

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

 התמונה לקוחה מהאתר pixabay


גיל הזהב הוא גיל נהדר, אך הוא גם מסוכן לבריאות בני האדם. זהו הגיל בו הרבה אנשים מתחילים לסבול מזיהומים, קשיים מוטוריים, אובדן זיכרון ומחלת האלצהיימר. 

מחלת אלצהיימר היא מחלה נוירולוגית המתארת תופעות הגורמות לפגיעה בתאי עצב במוח ובתקשורת בין התאים. חלקים חשובים הנפגעים ראשונים אלו אזורים המאחסנים זיכרונות וכתוצאה מכך, משתנה תפקוד המוח. אנשים הסובלים מאלצהיימר נמצאים בסיכון גבוה להפסיק להכיר את חייהם היום יום, לא לזכור כיצד לעשות פעולות בסיסיות ולא לזכור אנשים ואובייקטים חשובים להם.

 

למרבה הצער, לא קיים טיפול או תרופה המרפאה מחלה זו. לכן, חוקרים מחפשים אחר דרכים לטפל במחלה או להפחית את הסיכון להידרדרות המחלה. אחד התחומים המחקריים הנחקרים ביותר הוא השימוש במוזיקה כטיפול סיוע.

מאמר משנת 2018, סקר ניסויים רבים אשר חקרו את השפעות המוזיקה על הזיכרון של מטופלים עם מחלת אלצהיימר וממצאי הסקירה מקדמים משמעותית את חקר מחלת האלצהיימר. מה שמעניין במטופלים שסובלים ממחלת אלצהיימר הוא שזיכרונם ארוך הטווח נפגע, כך למשל, הם עשויים להתקשות לזכור את שמות האנשים הקרובים אליהם או את הדרכים למקומות שהם מכירים טוב. המוזיקה יכולה לשמש ככלי חזק לזכירת מילים וקשרים חברתיים וכן לחזק את הזיכרון האפקטיבי של המטופלים.

באחד הניסויים שנסקרו, נתנו למטופלים לשמוע מוזיקה ולאחר מכן, לזכור מילים מסוימות. ניסוי זה מצא כי המטופלים ששמעו מוזיקה חוו עלייה בעוצמת הפעילות המוחית באזור במוח המשווה בין זיכרון אפקטיבי וזיכרון לא אפקטיבי, כך שכשהם שמעו את המילים שהם היו צריכים לזכור, הם היו יותר מוצלחים בזכירתן.

 

כמו כן, ניסויים נוספים הראו כי המוזיקה יכולה להפעיל את האזורים האחראים על קשרים חברתיים ואמפתיה, המשמעות של זה שהיא יכולה להקל על הקשר החברתי והרגשי של המטופלים עם משפחותיהם וצוותי הטיפול.

 

בניסוי נוסף, חולים שהשתתפו נחקרו לפני ואחרי הטיפול המוזיקלי, וכן בוצעה השוואה בין שתי קבוצות, חצי מהמטופלים קיבלו טיפול מוזיקלי וחצי לא. הטיפול המוזיקלי כלל שמיעת שירים ולימוד כלי נגינה לפי העדפותיהם המוזיקליות הקודמות. בנוסף, החולים שהשתתפו בטיפול המוזיקלי היו מודעים לכך שהם מטופלים בדרך חדשה וזה היה חשוב עבורם. החוקרים ניסו לבדוק את היכולת של החולים לזכור את המילים לאחר ההשמעה של השירים, ולזכור את האובייקטים עם השמות לאחר שהם הוצגו להם. התוצאות הראו כי החולים המקבלים טיפול מוזיקלי הצליחו לזכור את המילים והאובייקטים בצורה יותר טובה מאשר החולים שלא קיבלו טיפול מוזיקלי. כמו כן, החוקרים מצאו כי המוזיקה גרמה לפעילות חיובית במוח חולים עם אלצהיימר. החולים שהשתתפו בטיפול מוזיקלי היו פחות מתוסכלים וכן הרגישו יותר מרוכזים. 

 

סיכום המחקר מראה כי המוזיקה יכולה להשפיע בצורה חיובית על הזיכרון ותפקוד מוחי בחולים עם אלצהיימר. הוא מציע נקודת מבט חדשה בטיפול בחולים עם אלצהיימר ומציע אפשרות לטיפול מוזיקלי ככלי לשיפור תפקוד המוח והזיכרון שלהם.

 

המחקר גם מציג את חשיבות הטיפול האישי והמותאם לכל מטופל עם אלצהיימר. חשוב לזכור כי כל חולה עם אלצהיימר הוא ייחודי וזקוק לטיפול אישי ומותאם לצרכיו המיוחדים. לכן, טיפול מוזיקלי אינו מתאים לכל חולה עם אלצהיימר וצריך להיות חלק מתוכנית הטיפול המותאמת לכל חולה בנפרד.

 

בנוסף, המחקר מעלה שאלות חדשות על כיצד המוזיקה פועלת ככלי לשיפור הזיכרון והתפקוד מוחי. על מנת לקבוע את המנגנונים הביולוגיים של הטיפול המוזיקלי ככלי לשיפור זיכרון ותפקוד מוחי בחולים הסובלים מאלצהיימר דרוש חקר מעמיק יותר ופיתוח טיפולים נוספים. בנוסף לשאלה המרכזית הזו, עולות עוד מספר שאלות משמעותיות – למשל, הבדלי השפעת המוזיקה על המטופל בין כלי נגינה שונים, וסגנונות מוזיקה שונים בקרב מטופלים עם אלצהיימר, חקירת עמידות השפעת המוזיקה על הזיכרון לטווח הארוך, חקירת השפעת המוזיקה על מצב הרוח ועל התחושה של המטופלים בעת הטיפול. כל אחד מהכיוונים הללו יכול לספק תובנות נוספות בנושא ולהוות צעד נוסף אל פתרון למחלת האלצהיימר חשוכת המרפא.

 

למרות שהמחקרים הראשוניים מצביעים על היתרונות של מוזיקה עבור מטופלים עם מחלת אלצהיימר, עדיין נדרשים מחקרים נוספים כדי להבין כיצד ניתן להשתמש בה בצורה המיטבית ביותר. התוצאות הראשוניות מעודדות וקוראות לעיון נוסף ופיתוח של טיפולי מוזיקה כדי לסייע לאנשים עם מחלת אלצהיימר לשמור על איכות החיים והזיכרון שלהם. לפיכך, המאמר מציע שהתערבות מוזיקלית היא טיפול לא תרופתי מבטיח לאלצהיימר, אך בד בבד ישנו הצורך בחקר מעמיק יותר בכדי להבין את היתרונות הפוטנציאליים שלו ולייעל את השימוש בו למקסימום.

 

למאמר הסקירה חשיבות רבה כיוון שמציג טיפול לא תרופתי לחולי אלצהיימר שנמצא כיעיל יחסית לטיפולים אחרים שקיימים היום אך אינו מציג את ההשפעה של התערבות מוזיקלית לטווח הארוך. חוסר זה הוא בעייתי מכיוון שחולי האלצהיימר צריכים שיפור במצבם ללא הידרדרות חוזרת וזהו היבט חשוב מאוד של הטיפול. עם זאת, המאמר פתח כיווני מחקר חדשים ובזכות המאמר יהיה אפשר לחקור את ההשפעה לטווח הארוך ואפילו כיוונים לטיפולים יעילים יותר. לסיכום, למאמר יש חשיבות רבה בכל הנוגע לפתרון למחלת האלצהיימר ואנחנו ממליצים בחום להמשיך ולחקור את הנושא כדי שהמחלה תחדל להיות חשוכת מרפא.

 

מחקר זה מציע תקווה חדשה למטופלים ומשפחותיהם. לדעתנו חשוב להמשיך לפתח ולחקור את הטיפולים המוזיקליים ככלי לשיפור זיכרון ותפקוד מוחי בחולים עם אלצהיימר ובמחלות נוירולוגיות נוספות, כדי להשיג את הטיפול האופטימלי לכל מטופל. נושא מחלות השכחה מאוד מעניין ונוגע לחיינו ולכן אנו רצינו לקרוא עוד ולדעת את השפעות המוזיקה על זיכרון של חולי האלצהיימר בנוסף לחשיבות הרבה שיש לפתרון בעיית מחלות השכחה.

 

מקור:

Moreira, S. V., Justi, F. R. D. R., & Moreira, M. (2018). Can musical intervention improve memory in Alzheimer’s patients? Evidence from a systematic review. Dementia & neuropsychologia12, 133-142.

bottom of page