top of page

כך האדם מגיב לדחייה רומנטית!

מחקרים גילו שהפעילות המוחית באיזורי מערכת הרגש לאחר דחייה רומנטית שנעשית מהמין ההפוך גדולה יותר מהתגובה המוחית של האדם לדחייה רומנטית שנעשית מאותו המין.

שקד אלופר וענבל געתון

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

לב שבור. התמונה מתוך האתר pixabay


"עבר חודש מאז שנפרדנו, ומאז הריח שלך על הכרית היה הזכר היחיד שהשארת לי. נכנסתי לחדרי החנוק והרגשתי את הריח המעופש שהיה מעורבב בריח גופי ובריח אבק. כבר לא היה זכר לריח שלך, רק ריח של זיעה ושל סדינים שלא כובסו חודש שלם. במבט של רגע על החיים האומללים שלי זרקתי את שקית הקניות על הרצפה והתנפלתי על הסדינים, מושכת אותם מהמיטה. זרקתי הכל לכביסה, פתחתי חלון, התקלחתי כמו שלא התקלחתי כבר הרבה מאוד זמן. לבסוף נכנסתי למיטה עם פיג׳מה נקייה וסדינים חדשים, בריח של מרכך כביסה. כבר לא נשאר שום זכר לריח שלך, אבל מבחינתי זאת הייתה רק ההתחלה." מתוך האתר- "קוראים, כותבים סיפורים".

 

כל אדם שיחווה פרידה יתמודד עם שלבים הדומים להתמודדות עם אבל. זה יתחיל בהכחשה... לא באמת מעכלים שאדם מסוים יצא מחיינו. אחר כך נכעס עליו; בין אם שעזב אותנו, או על הכאב שגרם לו. ואז... השלב האהוב עלינו- מאבק. מאבק בעצמנו- אני רוצה לחזור אליו.ה? והשלב החשוב ביותר שליווה אותנו לאורך כל הדרך מגיע; העצב מתעצם ונהיה בלתי נתפס. ואז נקבל את זה שנגמר... לפעמים דברים יזכירו לנו את האבידה שחווינו, אבל עד אז כבר נמשיך בחיינו.

מה זה בכלל דחייה רומנטית, מה קורה במוח?

דחייה רומנטית יכולה להיות אירוע טראומתי שתלוי באדם ולרוב מכניס את האדם למציאות חדשה שהוא נאלץ ללמוד לחיות בה. היא פוגעת ב-2 מצבים שהתרגלנו לחיות בהם בזמן זוגיות: האחת היא שיש לנו שליטה מסוימת על חיינו, שכאשר אדם בזוגיות הוא מרגיש שהוא יודע מה יקרה הלאה, שאפשר "לנבא" את העתיד עד למידה מסוימת- מתחילות פנטזיות על חיים משותפים עם אותו אדם, אך בפרידה, העתיד הורוד שיצרנו לעצמנו מתפוצץ וכבר יש הרגשה שאין לנו שליטה על מה שקורה בחיינו ואין קמצוץ של וודאות בנוגע לחיים הרומנטיים שבעתיד.

המצב השני הוא שבזמן זוגיות אנו מרגישים שיש לנו פרטנר, שיש עם מי לחלוק את הסודות וחיי היום יום, וככה אנחנו מרגישים בנוח לעשות צעדים בחיים שנובעים מהידיעה שיש מי שיתפוס אותנו במידה וזה ייכשל, אך בעת פרידה התפיסה הזו נהרסת ויש תחושה שאנחנו לבד בעולם.

הרבה ראיות מצביעות על כך שהמוח מעבד את הדחייה בצורה ייחודית לפרידות רומנטיות. בעת דחייה רומנטית יפעלו איזורים שונים, להלן: האינסולה הצדדית – אשר אחראית על מודעות לסביבה וויסות רגשות, ה- ACC: פיתול החגורה הקדמית (או בשמה המלא Anterior cingulate cortex)- אחראי לעיבוד מידע רגשי וקוגנטיבי. ובאמיגדלה האחראית לויסות הורמונלי (הנותנת את ההרגשה שדברים יוצאים משליטה) נצפתה פעילות מוחית נמוכה יותר בעת פרידה.

 

איך אפשר לרסן את הרגשות שלנו?

כדי לענות על תשובה זו בוצעו 2 ניסויים במאמר שפורסם בשנת 2021.

הניסוי הראשון היה מחקר מדידתי fMRI  (מכשיר לבדיקת תפקוד המוח באמצעות תהודה מגנטית). בהתאם לנטייתם המינית, החוקרים הציגו למשתתפים פרופילי הכרות של גברים ונשים. מטלתם של המשתתפים הייתה להחליט כמה הם נמשכים לאדם שמוצג בפרופיל ולדרג כמה הם חושבים שהאדם יימשך אליהם בחזרה. לאחר מכן, המשתתפים התבקשו להכין פרופיל הכרות משל עצמם ובו לכתוב עובדות עליהם (גיל, תחומי עניין, תחביבים, עיסוק בחיים וכו..). במהלך סריקת ה- fMRI, הפרופילים שהכינו המשתתפים הוצגו אחד לשני, הם דורגו בשלושה מקשים- דחייה, קבלה ולא כל כך נמשך.

המחקר השני היה מחקר התנהגותי בו המשתתפים הושבו בחדרים נפרדים עם מחשב. הפעם הם קיבלו את הדירוגים והמשובים על הפרופילים העצמיים שהכינו בניסוי הראשון. לאחר מכן הם היו צריכים לדרג כמה הם עצובים, שמחים, או דחויים מהדירוג שהם קיבלו על הפרופילים. החוקרים קישרו בין הדירוגים של המשתתפים לבין רגשות, לדוגמה, כשהמשתתפים סימנו שהרגישו דחויים החוקרים קישרו זאת לעצב וכשהרגישו קבלה החוקרים קישרו זאת לשמחה. הקישור הזה נעשה כדי לקשר בין הדירוגים לרגשות. לאחר מכן המשתתפים נשאלו שאלות כדי שהחוקרים יוכלו להסיק מסקנות על תגובתם הרגשית של המשתתפים.

המחקרים הללו מצאו כי ישנה רשת שלמה של נוירונים במוח, הפועלת בזמן דחייה רומנטית באופן דומה לפעולתם בזמן קבלה רומנטית. הרשת אינה ספציפית לתגובות רגשיות שליליות או חיוביות; אלא בעיקר להערכת כוונות של אחרים, או זיהוי מידע בולט מבחינה חברתית. בנוסף, נראה כי תגובת הגברים לדחייה או קבלה רומנטית תבוא לידי ביטוי בפעילות מוחית גבוהה יותר מתגובת הנשים לדחייה או קבלה רומנטית.

לסיכום, יצירת קשרים חברתיים ושמירתם חשובה להישרדות של בני האדם. כאשר אדם חווה דחייה רומנטית, הוא יכול ללקות בהפרעות קשות שישפיעו על התפקוד שלו. אמנם רוב האנשים יחוו בחייהם דחייה רומנטית, אך התגובה של כל אדם לדחייה היא דינמית ומשתנה. היינו רוצות להמשיך ולחקור את הנושא ולבדוק מה ההבדל בדחייה רומנטית  בין בני אותו המין (לדוגמה גבר מגבר) לבין דחייה של אנשים בני מין שונים  (אישה מגבר).

 

מקור:

Hsu, D. T., Sankar, A., Malik, M. A., Langenecker, S. A., Mickey, B. J., & Love, T. M. (2020). Common neural responses to romantic rejection and acceptance in healthy adults. Social neuroscience15(5), 571-583.

 

bottom of page