top of page

לא להעיר אותי בבקשה - אני משפר את היצירתיות שלי

בין בעיות שינה לבין יצירתיות

אור שלום ועידו פלג

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

מאז ומתמיד היו ספקולציות לגבי הקשר בין בעיות שינה לבין יצירתיות עוד משחר ההיסטוריה. 

המשורר פול -פייר רו היה נוהג לתלות שלט שאומר על דלת חדר השינה שלו שאומר " נא לא להפריע - משורר בפעולה" מה שמראה את התפיסה שלו ששינה משמשת בתור מוזה יצירתית. 

הקישור בין יצירתיות לבין חלומות היה נושא לספוקלציות כבר זמן רב במיוחד כאשר הגיעו דיווחים על תגליות של מדענים ואומנים שהגיעו לתגליות אלו בזמן שחלמו (נאמר שלדימיטרי מנדלייב, כימאי רוסי, בא הרעיון על הטבלה המחזורית בחלום!).

דוגמה נוספת היא שכאשר נותנים לנבדקים בעיה ונותנים להם לחשוב עליה בזמן השינה הם לרוב בשינה רגילה יגבשו זיכרונות חדשים. כמו כן, בשלב השינה המקושרת לחלימה, כאשר נותנים לנבדקים בעיה שבוחנת את יצירותיהם, נמצא כי הם משתמשים גם בזיכרונות עבר כדי להגיע אל הפתרון. אף נמצא כי לאחר שלב החלום בשינה משתתפים בניסויים הצליחו לזהות מילות מטרה ולפתור בעיות שונות.


מחקר חדש משנת 2019 בחן את ההשפעה של שינה על יצירתיות לעומק והם החליטו לבדוק זאת בחולי נרקולפסיה שמגיעים לשנת REM (rapid eye movement) בקלות.

שנת REM היא שלב מיוחד של שינה אצל יונקים וציפורים, המאופיינת בתנועה רנדומלית ומהירה של העיניים, המלווה בטונוס שרירים נמוך בכל הגוף, ומעלה את הנטייה לחלום.  והיא מכונה על כן גם שנת חלום. 


מהלך הניסוי וממצאיו

הניסוי שביצעו החוקרים היה בהשתתפות חולי נרקולפסיה, שהיא  מחלה המתאפיינת בפרצי שינה בלתי צפויים במשך היום גם במצבים פעילים ומכאן שמה:נרקו = שינה לפסיה= נפילה. אותם חולי נרקולפסיה ביצעו מספר מבחני יצירתיות. כמו כן, החוקרים חילקו את אותם מבחני היצירתיות גם לאנשים בריאים כדי לבדוק את ההבדל בין שתי הקבוצות. 

תחילה המשתתפים, עברו מבחן  שבו 57 שאלות של כן ולא שנותן להם ציון לכמה הם מתאימים לאחד משלושה פרופילים שונים של יצירתיות: חדשנים, מדמיינים או חוקרים. אנשים חדשניים מנסים לשנות את הסיטואציה שתתאים להם. אנשים מדמיינים אלו אנשים שפחות אכפת להם לשנות סיטואציות ויותר עוסקים במחשבות דמיוניות ולא ריאליסטיות  ויש את החוקרים שבניגוד למדמיינים הם נשארים קרוב לקרקע ובניגוד לחדשניים אין להם רעיון לכל בעיה אלא יותר לבעיות ארוכות טווח.

לכל משתתף נתנו ציון על כל פרופיל. התוצאות מראות שהיו חולי נרקולפסיה שקיבלו ציונים גבוהים בכל אחד מן הפרופילים מה שמעיד על קשר בין שינה וחלומות לבין יצירתיות. הפרופיל שבו החולים קיבלו את הציון הגבוה ביותר הוא המדמיין. ממצא זה מרמז על כך ששינה משפיעה יותר על יצירתיות מחשבתית.

לבסוף כל המשתתפים עברו שני מבחנים אובייקטיבים שבדקו את שני הצורות שבהם מתבטאת חשיבה יצירתית בצורה גרפית וורבלית – נקרא מבחן הסתעפות כלומר מציאת מספר פתרונות לבעיה אחת. כמו כן מבחן התכנסות שזה לקיחת מספר אלמנטים שונים לכדי תוצר משותף. הם נדרשו להעלות מספר רעיונות לגירוי אחד - למשל להמציא מספר סופים שונים לסיפור. כמו כן התבקשו לשלב מספר אלמנטים שונים בפתרון משותף - למשל לשלב בסיפור אחד כמה דמויות שונות. הממצאים הראו כי חולי הנרקולפסיה הוציאו ציונים יותר טובים במבחני ההתכנסות מאשר משתתפי הביקורת, כלומר ניתן להסיק מכך כי אכן יש קשר הדוק בין השינה לבין היצירתיות שלנו. 




מקור התמונה מתוך המאמר



הביקורת שלנו על הניסוי היא שהחוקרים לא לקחו בחשבון את רמת הערנות של חולי הנרקולפסיה, אם הנבדקים היו לא במצב לעשות את המבחן ישנו סיכוי שהם יקבלו תוצאה נמוכה יותר ממה שהיו מקבלים במקום.

ההצעה שלנו לניסוי המשך היא בדיקה של תחומים אחרים עליהם משפיעה מתמטיקה וספציפית חשיבה לוגית כמו למשל פתירת תרגילים במתמטיקה.


אז מה למדנו מן הניסוי והמאמר על הקשר בין שינה וחלומות לבין יצירתיות?

למדנו כי אנשים אשר נוטים יותר לישון ובעלי יכולת להיזכר בחלומות שלהם הם ככל הנראה יותר יצירתיים בעיקר בתחום הדימיון ופחות בתחום של יצירתיות פעילתית. 

אז בקיצור, בפעם הבאה שיעירו לכם שאתם ישנים יותר מידי, תגידו להם שאתם משפרים את היצירתיות שלכם… ☺



מקור:


Madore, K. P., Addis, D. R., & Schacter, D. L. (2015). Creativity and memory: Effects of an episodic-specificity induction on divergent thinking. Psychological science26(9), 1461-1468.



bottom of page