top of page

מדיטציה, שלווה והמוח

חשבתם פעם כמה השפעה יש לנפש שלכם על המחשבה?
איך אתם מתנהגים וחושבים אחרת כשאתם כועסים או עצובים…
אז מה דעתכם לנצל את זה לטובה?

גלעד ריס ושהם מוריוסף

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

דמיינו לכם שבעזרת הנשימה שלכם בלבד, דבר כל כך חשוב אשר אתם מבצעים בכל רגע ביום, אתם תוכלו לשפר את המוח שלכם, ואת פעילותו. אז תפסיקו לדמיין, כי זה אמיתי.


איך עושים את זה? אתם יכולים לשאול, ובכן התשובה היא בעזרת "מדיטציה".

מדיטציה היא אימון מנטלי, שמטרתו היא לאפשר לאדם להגיע לשלווה, איזון ומאפשר הפחתת לחץ, כעס, מתח, כאב ודיכאון.

עכשיו אתם יכולים לשאול: "אוקי אז מדיטציה היא מרגיעה, אבל איך זה משפר את המוח?", אז ישנה תשובה ברורה מאוד.


על פי מאמרה של פרופסור אליסה הרומי קוזס ושותפיה שפורסם בשנת 2011 שבוצע בסאו פאולו, ברזיל; אימוני מדיטציה הוכחו כפעילות המשפרת את יכולת הקשב והריכוז יחד עם השליטה בדחפים לטווח הרחוק.


במחקרה של פרופסור קוזס נבדקו אנשים אשר חולקו ל2 קבוצות- האחת אשר כללה אנשים אשר מבצעים תרגילי מדיטציה באופן קבוע, והשנייה של אנשים שלא מתרגלים מדיטציה כלל.


לשתי הקבוצות נמדדה הפעילות המוחית וזמן התגובה במהלך מבחן הstroop משני סוגים אשר מטרתו היא לבחון את מהירות עיבוד המידע ותשומת הלב של המתרגל.


*מבחן הstroop הינו מבחן בו המשתתף נדרש לבחור מה הצבע שבו צבועה המילה תוך התעלמות ממשמעותה.

לדוגמא- צהוב אדום ירוק כחול סגול אדום - התשובות הנכונות יהיו: "אדום, כחול, ירוק, צהוב, כחול, כחול".


על פי תוצאות הניסוי, הקבוצה שתרגלה מדיטציה באופן שגרתי ענתה על המבחן במהירות ובדיוק רב יותר לעומת הקבוצה שלא תרגלה מדיטציה כלל.




Fig 1-תוצאות מדידת הפעילות המוחית של הנבדקים, בה מדדו והציגו את ההבדל בפעילות המוחית בין קבוצת המאומני מדיטציה לבין קבוצת הבקרה (אלו שלא תרגלו מדיטציה).


ניתן לראות בתמונה כי הפעילות המוחית שנמדדה ונסרקה על ידי מכונת הFMRI בזמן הניסוי הראתה כי אזורים מוחיים אשר קשורים לקשב פעלו ברמה גבוהה יותר אצל הקבוצה שלא תרגלה מדיטציה לעומת הקבוצה של מתרגלי המדיטציה.


*מכונת הFMRI הינה מכונה חדשנית אשר סורקת וממפה את פעילות המוח בעת ניסוי.


כלומר, מתרגלי המדיטציה נדרשו 'לעבוד פחות' ולהשקיע פחות אנרגיה, והגיעו תוצאות מדוייקות ומהירות יותר לעומת אלו שלא תרגלו מדיטציה בממוצע.


אז איך זה עובד?

חוקרי הניסוי ועוד רבים וטובים מנסים להעלות השערות שיסבירו את התופעה.

בין ההשערות המובילות נמצאת ההנחה שהמדיטציה חזקה אצל המתרגלים את יכולת הסבלנות והשליטה בדחפים על ידי יצירת רוגע ושלווה במוחם, מה שאפשר להם להתרכז בצבעים, לסנן את הסחות הדעת ולמקד את תשומת הלב לצבע המילה במהירות וביעילות רבה.


אז מה אתם יכולים לעשות?

ובכן על מנת שיהיה שיפור ניכר במוחכם אתם צריכים להקפיד על התמדה , הרי שבשביל שהמוח שלכם יוכל לגדול ולהשתנות הוא צריך זמן, אפשר לחשוב על זה כמו אל שריר, כשאתם הולכים לחדר כושר באופן קבוע, ומפעילים את העומס והעבודה על השריר, אז הוא מגיב לגירוי שביצעתם והוא גדל, וככה גם המוח עם ביצוע המדיטציה. כאשר אתם תתמידו לאורך זמן רב עם ביצוע המדיטציה המוח יגיב בהתאם ואתם תוכלו לראות את השיפור המדהים המתרחש במוחכם.


אוקי אז מדיטציה עוזרת, אבל איך מבצעים אותה?

ובכן אין דרך אחת לבצע מדיטציה, הרי שישנן מספר רב של דרכים בהם אפשר לווסת את הקשב ואת הרגשות למטרת טיפוח רווחה אישית ואיזון נפשי, שזוהי מהות המדיטציה.

ניתן לחלק את המדיטציה ל-3 סוגים לפי סוג המנגנון הקוגניטיבי העומד מאחורי המדיטציה:


1)משפחת מדיטציות הקשב- מטרת המדיטציות ממשפחה זאת היא להשתמש בקשב ובריכוז שלנו על מנת להגיע לשלווה ,תובנות ומודעות.

סוגי המדיטציה הנכללים במשפחה זאת כוללים מדיטציות מבוססות מנטרה, ספירת נשימות (זן), מדיטציית ג'אנה (בודהיזם, זרם התרוואדה), מדיטציית שמאטה, מדיטציות המבוססות על תשומת לב לגוף.

אישית אנו חושבים שזוהי משפחת המדיטציות שמומלץ להתחיל איתן.


2)משפחת מדיטציות הקונסטרוקטיביות(משלון תמיכה ובניה)- מטרת המדיטציות ממשפחה זאת היא לבנות ולחזק דפוסים פסיכולוגים ודפוסי מחשבה חיוביים אשר מחזקים את שלמות ושלוות הנפש.

סוגי מדיטציה הכלולים במשפחה זאת הן מדיטציית מטה, Loving-Kindness, שבועת הבודהיסטווה הבודהיסטית, תפילת centering הנוצרית, מדיטציות המבוססות על טיפוח חמלה.


3)משפחת המדיטציות הדקונסטרוקטיביות (פירוק)-מטרת המדיטציות ממשפחה זאת היא לשפר את יכולת ההתבוננות והחקירה העצמית, ושואפת להגיע לתובנות על תגובות ותחושות שמתחוללים בנו וגם את השפעתם על תפיסת העצמי, תפיסת האחר והמציאות בכללותה.

משפחה זאת כוללת מדיטציית ויפאסנה, מדיטציה אנליטית (בודהיזם טיבטי), תרגול קואן (זן), מורקבה (סופי), שיקנטזה (זן), תרפיה התנהגותית-קוגניטיבית (CBT).



אז לסיכום!

הכי חשוב במדיטציה זה ההקפדה, לא יעזור לכם לבצע מדיטציה יום לפני המבחן החשוב שלכם. כל מה שצריך לעשות זה פשוט להקפיד לבצע את המדיטציה באופן קבוע, אפשר אפילו לקבוע שעה מסוימת ביום בשבילה וככה יהיה יותר קל להקפיד.

המוח שלכם יודה לכם:)

bottom of page