top of page

מוצרט או רטלין? איך התדרים של המוזיקה שלנו יכולים להשפיע על הריכוז שלנו

הרבה מחקרים מנסים למצוא דרך לשפר את הריכוז שלנו.
אחת מהדרכים שחוקרים רבים בודקים היא באמצעות הקשבה לתדרים שונים. בקטע זה מוסבר על מחקר אשר ניסה ללמוד יותר על דרך זו.

ליאן וואס ועמית עשור

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

קישור למאמר- The effect of binaural beat-based audiovisual stimulation on brain waves and concentration


איך אפשר להתרכז יותר? איך אני יכול לשפר את יכולות הקשב והריכוז שלי? האם ריטלין זו האופציה היחידה? יכול להיות שאלו שאלות ששאלתם את עצמכם לא מעט פעמים, במיוחד אם אתם תלמידים ותלמידות במערכת החינוך של היום. יכולת קשב וריכוז היא היכולת של אדם להתפקס על משהו אחד בכל פעם וניצול היכולת הזו הוא מה שמאפשר לבני אדם לבצע משימות הדורשות חשיבה מורכבת כמו למידה.

לכן, לא פלא שנושא הלמידה והרצון להצליח מובילים תלמידים רבים לשאול את עצמם איך אפשר לשפר יכולת זו. בזמן האחרון מצטברים יותר ויותר מחקרים שמחפשים תשובה לשאלה הזו. חלק מהמחקרים מצאו כי ניתן לשפר את יכולת הריכוז של האדם על ידי שימוש בסוגי מוזיקה ותדרים מסוימים. מחקרים שבודקים את ההשפעה של תדרים ומוזיקה על יכולת הריכוז בודקים למעשה את ההשפעה של התדרים על גלי מוח. כל מחשבה, תקשורת או פעילות מוחית מאופיינות בפולסים חשמליים המכונים גלי מוח, זו למעשה הדרך בה אזורי המוח השונים מתקשרים זה עם זה וכך המוח עובד. קיימים כמה סוגים של גלי מוח המקושרים למצבים שונים בהתנהגות שלנו, לדוגמא:

גלי אלפא (גלים הנעים במהירות של תדרי אלפא)- מאפיינים מצב של רגיעה ומנוחה.

גלי בטא (גלים הנעים במהירות של תדרי בטא)- מאפיינים מצב של למידה ויכולת חשיבה גבוהה.

גלי תטא ( גלים הנעים במהירות של תדרי תטא)- מאפיינים מצב של שינה, רגיעה עמוקה ומדיטציה.

כחלק מהמחקר על ההשפעה שיש למוזיקה על המוח שלנו, חוקרים בדקו את האפקט שיש להקשבה לתדרים שונים בכל אוזן ומצאו כי ניתן בצורה זו להשפיע על האופן שבו גלי המוח עובדים בצורה יעילה ומהירה יחסית לעומת שיטות אחרות כגון מדיטציה הדורשות זמן ותרגול כדי להשפיע על הפעילות המוחית. מצב זה שבו לכל אוזן מושמעים תדרים שונים נקרא תדרים בינוראלים (דו אוזניים). חוקרים גילו כי אם נשמיע לאדם צלילים בתדר שונה בכל אוזן, המוח יחבר בין שני התדרים, והאדם ישמע צליל אחד שהוא ההפרש בין שני הטונים. ההפרש בין התדר באוזן ימין לזה המושמע באוזן שמאל, יפיק את התדר של הגל המוחי אותו אנו רוצים ליצור.


אוקיי אז הבנו מה זה גלי מוח ודיברנו קצת על תדרים בינוראלים אבל איך כל זה מתקשר ללמידה ולריכוז? מחקר שהתפרסם ב-19 בנובמבר 2018 בעיתון המדעי EEEI ,אשר נכתב על ידי ג'יניוק פארק וחוקרים אחרים, בדק את ההשפעה של הקשבה לתדרים בינוראלים על פעילות של גלי אלפא ובטא במוח ויכולות ריכוז. בניסוי השתתפו חמשה עשר נבדקים אשר באו מאותה האוניברסיטה והודרכו להימנע מעישון, שתית קפה ואלכוהול לפני מהלך הניסוי. הנבדקים הקשיבו לשני סוגים של תדרים בינוראלים: תדרים בינוראלים מסוג אלפא ותדרים בינוראלים מסוג בטא- כלומר שלכל אוזן הושמעו תדרים שונים בטווח הרץ של התדרים הספציפיים. במשך שני המצבים האלו, החוקרים בדקו את הופעתם של גלי אלפא ובטא במוח וכן את יכולות הקשב והריכוז של הנבדקים.

תוצאות מחקר זה מראות כי ההקשבה לתדרי אלפא בינוראלים העלתה את הופעתם של גלי אלפא בכל האזורים המוחיים שנבדקו וכי ההקשבה לתדרי בטא העלתה את הופעתם של גלי הבטא באזורים. לעומת זאת, יכולת הריכוז של הנבדקים לא השתפרה באופן חד משמעי כאשר הנבדקים הקשיבו לתדרים.


מה אנחנו לומדים מזה?

החוקרים הצליחו להראות כי באמצעות הקשבה לתדרים מסוג אלפא ולתדרים מסוג בטא אפשר להעלות את הפעילות של גלי אלפא ובטא במוח. כפי שהסברנו, גלי מוח אלה הם אחד מהמנגנונים באמצעותם המוח עובד כך שעלייה בפעילות של גל מסויים במוח יכולה לרמוז על כך שהפעילות, התחושה או הרגש המקושרים לגלים אלו הושפעה גם היא מהתדרים, לדוגמא: עליה בפעילות של גלי בטא במוח יכולה להצביע על כך שהאדם נמצא כעת בצב יותר מפוקס או עושה פעולה שדורשת ממנו חשיבה גבוהה. אך אמנם זה מאכזב לראות כי במחקר ספציפי זה החוקרים לא הצליחו להראות שיכולות הריכוז של הנבדקים השתפרו עקב הקשבה לתדרים, אך חשוב לזכור דבר מרכזי אחד- מדובר רק במחקר אחד שמראה תוצאות של קבוצת חוקרים אחת. בעולם המחקר תמיד כדאי להסתמך על יותר ממאמר אחד כאשר מחפשים תשובה לשאלה. המחקר הזה כן הצליח להוכיח שניתן להשפיע באופן עצמאי וחיצוני על הפעילות של גלי אלפא ובטא במוח ומחקרים אחרים בתחום מראים קשר בין גלים אלה למצב של קשב ולמידה. אז בפעם הבאה שאתם לומדים למבחן או עושים שיעורי בית, אתם מוזמנים להקשיב בעצמכם לאותם התדרים ולראות אם יותר קל לכם להתרכז. רק אל תשכחו להקשיב לזה באוזניות :)

תדרי בטא בינוראלים לדוגמא


bottom of page