top of page

מישהו הזמין חלום?

כמה מכם היו רוצים את היכולת לשלוט על החלומות שלכם? לבחור את התפאורה, העלילה, האנשים שיופיעו בו? להיות מודעים להיותכם חולמים ולבחור מה תעשו במהלך החלום? זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני או משחק וידאו מתקדם, אבל תופעת החלומות הצלולים מאפשרת בדיוק זאת.

רון רסין ומאיה טויבנשלק

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

חלימה צלולה עשויה להישמע חוויה מסקרנת עבור רבים, אך יש לה גם השפעה משמעותית מאוד על אנשים שסובלים מביעותי לילה (סיוטים קשים וחוזרים), הפרעות חרדה או טראומות. בעזרת כלים מסוימים ניתן ללמוד כיצד לחלום חלומות צלולים בתדירות גבוהה (כמה טיפים מפורטים בסוף הכתבה). אנשים המתמודדים עם חרדות וסיוטים יכולים להתאמן על חלימת חלומות צלולים, ולמצוא בשליטה מסוג זה הקלה בסימפטומים המטרידים אותם.

ד"ר מרטין דרסלר וד"ר רנטה הארל ממכון מקס פלאנק לפסיכיאטריה (מינכן, גרמניה), חקרו את הפעילות המוחית בזמן חלימת חלומות צלולים במטרה להבין את התופעה לעומק. הבנת התופעה לעומקה תשפר את היכולת שלנו לנצלה ככלי תרפיה יעיל ואולי אף תאפשר שימוש בזמן שמוקדש לשינה בצורה יעילה ומודעת. ניתן אפילו לדמיין שבעתיד התופעה תנוצל לצרכי בידור.

החוקרים השתמשו במכשיר MRI - מכשיר המאפשר ליצור הדמיה של רמת הפעילות המוחית באזורים שונים במוח. על ידי השוואה של מדידות הפעילות המוחית של נבדק בזמן חלימת חלום צלול לעומת בזמן חלום רגיל, ידעו החוקרים לקבוע אילו אזורים מוחיים יוצרים את חווית החלום הצלול.

במהלך הניסוי נרדם הנבדק במכשיר MRI. כדי לזהות את פרקי הזמן בהם הנבדק היה מצוי בשנת חלום רגילה - כמו זו שכולנו חווים כל לילה - השתמשו החוקרים במכשיר EEG שמאפשר למדוד את גלי המוח במוחו של הנבדק. גלי מוח אלו משתנים בין מצבי תודעה שונים (כמו ערות ושינה), ולפי סוג הגלים שנמדדו ניתן היה לקבוע מתי במהלך השינה הנבדק חלם. לפני תחילת הניסוי תיאמו החוקרים והנבדק כי במהלך חלום צלול הנבדק יבצע בחלומו פעולות מסוימות - תזוזות עיניים וכווץ יד שמאל וימין. בזמן החלום הצלול לנבדק כידוע יש גישה לכל זיכרונותיו, ולכן יזכור את התנאים שנקבעו מראש. לפי תנועות אלו ידעו החוקרים מתי מוחו של הנבדק מורה על ביצוע התנועות וכך ידעו שהוא מבצע את הפעולות בתוך החלום הצלול. כך ידעו החוקרים להבדיל בין חלומות רגילים לחלומות צלולים.

מההשוואה שערכו החוקרים, הם מצאו שחלומות צלולים מאופיינים בפעילות מוגברת באזורים שלא פועלים בדרך כלל בזמן חלומות רגילים. אזורים אלו הם בעיקר אזורים שתפקידם קשור למודעות, הבנה, רכישת ידע, עיבוד מצבים חברתיים, פתרון בעיות, חשיבה מורכבת ועוד.

במיוחד ניתן לציין את האזור המוחי הפרה-קונאוס (Precuneus). אזור זה נמצא בעבר כקשור לעיבוד המודעות העצמית, היחס של אדם כלפי עצמו, רגשות עצמיים ותפישה עצמית. תפקידים אלו יכולים להסביר את תופעות המודעות והגישה לזיכרון שמתרחשות בזמן חלומות צלולים. הפרה-קונאוס ואזורים אחרים שפועלים בזמן חלומות צלולים, הם בעלי תפקיד גם בעיבוד מידע ויזואלי, עיבוד סיטואציות וזיכרון מצבים. קיום תפקודים אלו בזמן חלומות צלולים מסביר את הדיווחים של חולמים צלולים על כך שחלומות אלו מאופיינים בתפאורה וסביבה חדה, מלאת פרטים ומשכנעת, אף יותר מחלומות רגילים.

הוזכר קודם לכן שמלבד החוויה שבחלימת חלום צלול, חלומות אלו משמשים תרפיה יעילה נגד סיוטים וביעותי לילה הנגרמים ממצבים נפשיים שונים. ד"ר דרסלר וד"ר הארל הציעו במחקרם הסבר לטיפול זה. ידוע כי סיוטים נגרמים מפעילות מוגברת של איזור במוח הנקרא אמיגדלה. אזור זה אחראי בין השאר על פחד, חרדה וזיכרונות רעים או קשים. מהצד השני של המאזניים נמצאים איזורים מוחיים קדמיים אשר אחראיים על הגיון, חשיבה גבוהה, קבלת החלטות, ומודעות. בין האמיגדלה והאיזורים הקדמיים שורר מתח - פעילות של שני איזורים אלו יוצרת תופעות מנוגדות זו לזו: תגובות הנובעות מרגשות פחד, לעומת תגובות לוגיות ומחושבות. כדי ליצור איזון בין שתי כפות מאזניים אלו, קיים מנגנון המפחית את פעילות האמיגדלה ככל שפעילות האזורים הקדמיים גדלה.

על פי החוקרים, חלומות צלולים נובעים מפעולה מוגברת של האיזורים הקדמיים, וגורמת לדיכוי פעולת האמיגדלה. מכיוון שסיוטים נגרמים מפעילות מוגברת של האמיגדלה, דיכוי זה מפחית את הסיוטים. התוצאה היא שלמידת חלימה צלולה מסייעת בהתמודדות עם סיוטים.

אז בין אם אתם סובלים מסיוטים ורוצים להפחיתם, ובין אם חווית החלום הצלול מסקרנת ומושכת אתכם מספיק, הנה כמה טיפים ללמידת חלימה צלולה:

1. התעוררו מחלום מוקדם בבוקר.

2. היזכרו בראשכם/ן בפרטי החלום.

3. עסקו בפעילות הדורשת ערנות מלאה כמו קריאה, כתיבה או למידה, למשך פרק זמן קצר (10-15 דקות).

4. דמיינו שאתם/ן במצב של חלום צלול: דמיינו את עצמכם/ן בתוך החלום בו נזכרתם/ן ומודעים להיותכם/ן חולמים/ות, ובו זמנית דמיינו את גופכם/ן שוכב במיטה במצב של שינה.

5. חיזרו לישון, וקבלו החלטה שבפעם הבאה שתחלמו תרצו לזכור את היותכם/ן חולמים/ות.

6. חזרו על שלבים 4-5 כמה פעמים.


סרטון הממחיש את תופעת החלומות הצלולים, ואת המחקר המתואר: https://www.youtube.com/watch?v=qH-MGqokk_Y



קישור למאמר: https://academic.oup.com/sleep/article/35/7/1017/2558845

bottom of page