top of page

מתוק על הלב?

יעל רבינוביץ' ורותם שפירא

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

שוקולד הוא מצרך בסיסי בחיי היום יום של כולנו. ידוע שלצריכת שוקולד השפעות בריאותיות, אך לא ידועות לגמרי השפעותיו הרגשיות. שוקולד מהווה חלק משמעותי במגפת ההשמנה בימנו. מחקר משנת 2006 בדק את השפעותיו הרגשיות של שוקולד על רגשות חיוביים כמו מצב רוח ושמחה ורגשות שליליים כמו אשמה ועייפות, בהשוואה לתפוח, אלטרנטיבה מתוקה ובריאה לתפוח. אם נבין את השפעות השוקולד, ונבחן חלופות, אולי נוכל לעזור להתמכרויות ולמגפת ההשמנה.


עברת יום רע ומבאס, נכשלת במבחן, רבת עם חבר, חתכו אותך בכביש. כל רצונך הוא שוקולד מתוק שיעשה לך הרגשה טובה ומתוקה? או, שבכלל אכלת שוקולד מתוך חיפוש אחר נחמה, שגרם לך לכעוס על עצמך ולהרגיש רע? מכירים את התרחיש?

צריכת השוקולד בארץ עומדת על כ-3.5 קילוגרם לנפש לשנה. שוקולד, מצרך כל כך בסיסי, שמהווה חלק מהתזונה היומיומית של כולנו. רבים המחקרים המראים את החסרונות שלו, הוא בעל ערכים תזונתיים שליליים ובעל השפעה ממכרת. השוקולד מהווה חלק ממגפה ההשמנה, ההולכת וגוברת. כולנו יודעים שהשוקולד רע עבורנו, אך כל כך מהנה לאכול, האמנם?

השאלה לגבי השפעותיו הרגשיות של השוקולד נשארת פתוחה. יש מחקרים המראים שההשפעה הרגשית של שוקולד שלילית, במיוחד בבעלי עודף משקל המכורים לשוקולד, המרגישים רגשות אשמה. 


מייקל מאכט ודורותי דטמר, מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת וירצבורג שבגרמניה, בשנת 2006, רצו לחקור את השפעת השוקולד, לעומת תפוח, על מצבי רוח ורגשות יומיומיים. אם נדע מה השפעה של שוקולד על תחושותינו היומיומיות, יחסו בהשוואה לתפוח, אלטרנטיבה בריאה יותר נוכל לחפש פתרונות ותחליפים שיפתרו את ההתמכרות ומגפת ההשמנה. 

החוקרים ביצעו ניסו על 37 נשים גרמניות בגילאי 19-30, בעלות BMI תקין ובעלות הרגלי אכילה תקינים. המשתתפות קיבלו ארבע חפיסות שוקולד וארבעה תפוחים, 12 מעטפות עם 12 שאלונים וטיימר. עליהן היה לאכול שוקולד, לאכול תפוח או לא לאכול כלום, ולענות על שאלות בשאלונים בנושאי מצב רוח ורגשות במרווחי זמן קבועים.


נמצא כי שוקולד הוריד את רמת הרעב והחשק לאכול יותר מתפוח, שוקולד משביע יותר. 

בנוסף, נמצא כי מצב הרוח השתפר יותר לאחר אכילת שוקולד, לעומת אכילת תפוח. ומצב הרוח השתפר באכילה לעומת לא לאכול כלום. ביחס להשפעות החיוביות, נראה גם כי אכילת  שוקולד גרמה יותר לתחושת אשמה, ישר לאחר האכילה. המשתתפות שהרגישו פחות אשמה לאחר האכילה, היו בעלות עליה משמעותית יותר בתחושת השמחה הסובייקטיבית. 

נמצא כי אכילת שוקולד מגבירה שינויים רגשיים, חיוביים ושליליים, בנשים בריאות במשקל רגיל בסביבתן הטבעית. שוקולד מגביר פעילות, מצמצם עייפות, מפיק שמחה ומעלה את מצב הרוח.

העלייה בתחושת הרגשות החיוביים הייתה הכי משמעותית לאחר צריכת השוקולד, לכן ככל הנראה מנגנונים מוחיים מוקדמים ומידיים, כמו הנראה חושית, אזורים האחראים על קליטת מידע חושי ופרשנותו הרגשית, יותר מאשר מנגנונים מאוחרים, כמו שינויים נוירולוגים, בקשרים בין אזורים מוח שונים ובתאי העצב במוח, ושינויים כימיים, כמו מעבר חומרים במוח. 

העלייה בתחושת האשמה, כנראה נגרמה עקב מחשבות שליליות הקשורות למזון, בהתאם לחברה ולגישות התרבותיות על רזון ומשקל גוף. 


לפי תוצאות המחקר, נראה כי שוקולד גרם גם לתחושה חיובית, של מצב רוח טוב ושמחה, אך גם לתחושה שלילית, של אשמה. לא ייתכן כי ישנם רגשות חיוביים ושליליים בו זמנית, משום שזוהי סתירה, בין חישת הרגשות החיוביים לשליליים, שלא יכולים להיווצר בו זמנית. לכן ייתכן כי תחילה עולים הרגשות החיוביים, עקב החוויה החושית, ולאחר מכן עולים הרגשות השליליים, עקב החשיבה הגבוהה, ניתוח הסיטואציה ומחשבות שליליות. 


ביקורת שנותרה לנו על המחקר היא שבגלל שהניסוי נערך בסביבתן הטבעית של הנבדקות, לא ניתן לוודא שתשובותיהן בשאלונים בניסויי, ותחושותיהן, נגרמו מהאכילה והצריכה בלבד. יכול להיות גורמים אחרים בחייהן או סביבתן, שגרמו להן לתחושות מסוימות והשפיעו רגשית, מלבד מה שהן אכלו. 

אותו תחום מחקרי יכול להתפתח בעתיד על ידי בדיקה כיצד חלופות לא בריאותיות-שונות משוקולד בניגוד לתפוח משפיעות על מצב רוח. יתר על כן, ניתן לבדוק סוגי שוקולד שונים, לדוגמה עם אחוזי קקאו שונים, כדי לבדוק את השפעתם של סוגי שוקולד שונים. כמו כן, ניתן לבדוק השפעות נרחבות ושונות של שוקולד, לדוגמה, כיצד שוקולד שמשפיע על לקיחת החלטות.



מקור:

Macht M, Dettmer D. Everyday mood and emotions after eating a chocolate bar or an apple. Appetite. 2006 May;46(3):332-6. doi: 10.1016/j.appet.2006.01.014. Epub 2006 Mar 20. PMID: 16546294.




bottom of page