top of page

פסיכופתיה? לא שחור או לבן – אפור

ליה רימר וליהי חרמוני

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

תמונה מתוך האתר pixaby


האם הגודל קובע?

בסרטים ותוכניות טלוויזיה רבות אנו נפגשים עם דמות הפסיכופת לעיתים רבות, אך כמה זה מראה לנו באמת מהי פסיכופתיה?

פסיכופתיה היא מונח בתחומים כגון פסיכיאטריה, בפסיכולוגיה ובקרימינולוגיה להפרעת אישיות שהמאפיינים העיקריים שלה הם דפוס רחב ומתמשך של התנהגות אנטי חברתית, היעדר אמפתיה, היעדר הרגשת אשמה או חרטה, תכונות אופי נועזות ואגואיסטיות. 

פסיכופתיה נקראת גם הפרעת אישיות אנטי סוציאלית, ASPD ( Antisocial Personality Disorder  ) שבתוכה נכללת אישיות הפסיכופת והסוציופת. ההפרעה מתארת אנשים המתאפיינים בדפוס התנהגות חוזר ועקבי של התעלמות מאחרים והפרת זכויות הזולת בעקביות. ההפרעה מתחילה בילדות או בתחילת גיל ההתבגרות וממשיכה בבגרות המאוחרת. התסמינים של ההפרעה כוללים גם התנהגויות חוזרות של מעשים אלימים המהווים סיבה למעצר מחשש בפגיעה בסובבים. מאפיינים בולטים נוספים הם שקרנות פתולוגית, מעורבות בתקיפות/קטטות, זלזול בבטיחות של עצמך וגם של אחרים, חוסר יכולת לשמור על מקום עבודה יציב ומערכות יחסים יציבות ויחס לא הולם בציבור.

עדיין לא הוכח בסיס מוחי להפרעה בעזרת מודל חד משמעי, קיים יותר ממודל אחד בנושא חלקם נוטים לכיוון הרפואי והביולוגי יותר וחלקם נוטים לכיוון הפסיכולוגי.


ככל הנראה לא תמצאו אנשים בריאים עם קליפת מוח דקה משל פסיכופתים:

בשנים האחרונות מחקרים רבים מנסים להגיע למקור המוחי של תופעות הפסיכופתיה ולמצוא מה שונה בין פסיכופתים לאנשים רגילים במוח אשר גורם להפרעות האישיות השונות. לא נמצאה עדיין תשובה חד משמעית וברורה, אך כל מחקר נותן כיוון חדש או מחזק מחקרים קודמים לעבר תשובה חד משמעית בנושא.

מחקר שפורסם ביוני 2018 בכתב העת National Library of Medicine מצא כי קיים דילול משמעותי בעובי קליפת המוח (השכבה החיצונית של המוח, עשויה מחומר אפור ומכילה בעיקר תאי עצב. קליפת המוח ממלאת תפקיד חיוני בתהליכים המודעים במוח כגון: זיכרון, תהליכי למידה, תנועה רצונית ועוד) באזור האינסולה השמאלית (האונה האינסולרית נסתרת בתוך קפל בקליפת המוח ומעורבת בחישה של תפקודי הגוף ובקרה עליהם) ובנוסף חוסר לקות תפקודית בקשר בין האינסולה השמאלית לסינגולייט קורטקס (פיתול החגורה, אזור בקליפת המוח הלימבית חיוני לתפקוד קוגנטיבי ותהליכי קשב) השמאלי אצל נבדקים פסיכופתים במחקר.

המשתתפים במחקר זה היו אסירים שזוהו כפסיכופתים לפי תוצאות מבחנים שנעשו עליהם. גיוס המשתתפים פסיכופתים מבתי הסוהר הקשה על המחקר, נדרשו אישורים מבתי הסוהר והסכמה מלאה של המשתתפים. 

על מנת לבדוק את ההבדל הפיזי שבין עובי קליפת המוח של אדם רגיל אל מול אדם הלוקה בפסיכופתיה נעשה שימוש במכשירים בMRI – מכשיר לתהודה מגנטית ובfMRI- – מכשיר לתהודה מגנטית תפקודית. בניסוי נמצא שוני בעובי קליפת המוח הקדמית בין מוח פסיכופתי, אשר היה דק ומדולל בהרבה אצל האסירים מאשר אצל בעלי מוח סטנדרטי.  


אור בחושך

מחקר זה הינו הראשון מסוגו שבו נבחן העובי של החומר האפור, המרכיב העיקרי של מערכת העצבים המרכזית, במוח לאורך כל קליפת המוח במדגם רחב של נבדקים פסיכופתים שסווגו למחקר בקפדנות. 

במחקר הוצגו אזורים נפרדים של הידללות משמעותית בחומר האפור בקליפת המוח. כמו כן, נמצא כי האזור עם ההבדל הגדול ביותר בעובי הקליפה בין פסיכופתים לאנשים רגילים היה האינסולה השמאלית מה שמחזק מחקרים קודמים בתחום. חשיבות רבה של המחקר היא ההתגברות על המגבלות בחקירת המוח הפסיכופתי, המסקנות ממחקר זה תורמות לחשיפת מידע בתחום שקיים קושי בחקירתו, מחזקות ממצאים קודמים ומביאות תגליות חדשות. 

החוקרים מאמינים כי מחקר עתידי בעל הדמיה רב מודלית, המאפשרת מבט עמוק יותר על המוח יועיל לקבלת הערכה מלאה של השוני המוחי אצל פסיכופתים ולמציאת הבסיס הנוירופתלוגי של התופעה.

לדעתנו האישית, ביצוע הניסוי יכול היה להתבצע בצורה מעניינת יותר ביחס לנושא כה מסקרן על מנת לשמור על הקשב והעניין של הצופים לכל אורך המאמר. בהמשך אולי ניתן לבצע מחקר שכולל גם בדיקה של מבנים תת קורטיקליים, מתחת לקליפת המוח, למשל האמיגדלה – מבנה מוחי חשוב במערכת הלימבית. נקווה שלאורך הזמן יצליחו להאיר יותר את הנושא וביום מן הימים נצליח לחזות ולמנוע מראש הפרעות פסיכופתיות.


מקור: 

Ly, M., Motzkin, J. C., Philippi, C. L., Kirk, G. R., Newman, J. P., Kiehl, K. A., & Koenigs, M. (2012). Cortical thinning in psychopathy. American Journal of Psychiatry169(7), 743-749.‏


bottom of page