top of page

רוצים לדעת קצת יותר על הפרעת קשב וריכוז?

כולנו פגשנו אנשים עם הפרעת קשב ואולי גם לכם הקוראים יש, זה כל כך נפוץ שאולי לא עצרתם וחשבתם מה גורם לה ומה היא באמת? השאלה מה היא הפרעת קשב ואיך היא עובדת הינה שאלה שהרבה חוקרים מנסים להבין, בבלוג זה אשתף אתכם בידע שנצבר על הפרעת קשב ותתפלאו אבל יש עוד דרך ארוכה בפני החוקרים.

יעל מגל

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

כולנו פגשנו אנשים עם הפרעת קשב ואולי גם לכם הקוראים יש, זה כל כך נפוץ שאולי לא עצרתם וחשבתם מה גורם לה ומה היא באמת? השאלה מה היא הפרעת קשב ואיך היא עובדת הינה שאלה שהרבה חוקרים מנסים להבין, בבלוג זה אשתף אתכם בידע שנצבר על הפרעת קשב ותתפלאו אבל יש עוד דרך ארוכה בפני החוקרים.כולנו פגשנו אנשים עם הפרעת קשב ואולי גם לכם הקוראים יש, זה כל כך נפוץ שאולי לא עצרתם וחשבתם מה גורם לה ומה היא באמת? השאלה מה היא הפרעת קשב ואיך היא עובדת הינה שאלה שהרבה חוקרים מנסים להבין, בבלוג זה אשתף אתכם בידע שנצבר על הפרעת קשב ותתפלאו אבל יש עוד דרך ארוכה בפני החוקרים.כולנו פגשנו אנשים עם הפרעת קשב ואולי גם לכם הקוראים יש, זה כל כך נפוץ שאולי לא עצרתם וחשבתם מה גורם לה ומה היא באמת? השאלה מה היא הפרעת קשב ואיך היא עובדת הינה שאלה שהרבה חוקרים מנסים להבין, בבלוג זה אשתף אתכם בידע שנצבר על הפרעת קשב ותתפלאו אבל יש עוד דרך ארוכה בפני החוקרים.


מהי הפרעת קשב?

רובנו שמענו על המושגים קושי בריכוז, היפראקטיביות, ריטלין. אבל מהי באמת הפרעת קשב? זו שאלה שחוקרים מכל העולם שואלים את עצמם. בימינו יש השערה הרווחת בקרב החוקרים על הגורמים להפרעת קשב. לכל אדם יש פעילות ספונטנית במח, אצל אנשים עם הפרעת קשב וריכוז המנגנון פועל באופן שונה. ההשערה היא שלאנשים עם בעיות קשב וריכוז הפעילות הספונטנית נותרת פעילה גם במעבר ממנוחה לתקופות של עיבוד משימות פעיל. פעילות זו גורמת להפסקת הקשב. אם נוסיף לכך שלאנשים עם הפרעת קשב ישנה הרבה יותר פעילות ספונטנית נקבל הרבה יותר מקרים של הפרעות למשימות הפעילות.


ניסויים במחקר של הפרעת קשב וריכוז:

הניסוי שאציג בפניכם אינו מהווה את פריצת דרך אלא אבן דרך שמאפשרת להגדיל את הידע ואולי בעתיד להיות בסיס לפריצת דרך. אז אתם בטח שואלים מה זה מעניין? למה שנרצה לשמוע ולדעת על מה שכבר יודעים ורק מבססים? וזה בדיוק המהות – במדע אנחנו מנסים להוכיח או להפריך השערות ומסקנות של אנשים אחרים. כל ידע כמה שהוא קטן הוא חשוב ומשמעותי.


במה עוסק הניסוי?

הניסוי נערך על ידי הוגה ינג וג'יזו ואו בסין בשנת 2011 והוא מאוד פשוט. נבחרו בנים שמעולם לא השתמשו בתרופות המשפיעות על הפרעות קשב וריכוז, כדי שהתרופה וההשפעות שלה על המוח לא ישפיעו על תוצאות הניסוי. הבנים היו בגיל יסודי כלומר בין גיל 7 לגיל 11. כאשר בסופו של דבר היו 17 נבדקים עם הפרעת קשב ו-17 בלי הפרעת קשב (קבוצת הביקורת אליה השוו את התוצאות). הבנים עברו בדיקות וסינון קפדני שהתמקדו בסוג הפרעת קשב תוך רצון להתמקד רק בבנים עם חוסר קשב וריכוז (ADHD-I) או הסוג המשולב (ADHD-C). בנוסף בדקו IQ וגורמים בריאותיים נוספים על מנת לסנן בנים עם הפרעות נפשיות או נוירולוגיות. במהלך הניסוי כל ילד הוכנס למכונת MRI ונתנו לו פשוט לשכב שם למשך 15 דקות על מנת לבדוק את המוח במצב מנוחה למשך זמן. בנוסף, מדדו את רמת תזוזות הראש על מנת לוודא שניתן להשתמש בנתונים שהתקבלו.


רגע, מה זה MRI?

MRI זה ראשי תיבות של Magnetic Resonance Imaging. MRI היא מכונה המגלה פעילות מוחית דרך כוח מגנטי, היא עושה זאת דרך גלים מגנטיים המראים לנו את רמת העושר של החמצן בדם, היות ואיזורים פעילים במוח צורכים יותר חמצן אזי רמת החמצן בדם משתנה. באמצעות המעקב על רמת החמצן ניתן לאתר את האיזורים הפעילים במח בכל שלב. במכונה יש מגנט ענק שמקיף את הנבדק. על האדם לשכב ללא תזוזה במהלך כל הבדיקה במיוחד לא להזיז את הראש כדי שלא יפגעו התוצאות. ישנם שני שימושים ב-MRI: האחת נקראת MRI והיא בדיקה של מבנה המוח. השנייה נקראת FMRI (Functional MRI), בודקת פעילות מוחית יחסית לזמן ובמהלכה לרב נותנים לנבדק לעשות פעולות שאותן רוצים לבחון. FMRI הינו

אמצעי בדיקה מועדף וחשוב מאוד במחקרים.

יעל מגל

אז מה המחקר מצא?

התוצאות של הניסוי ספקו הוכחה מחזקת לעובדה שהפרעת קשב וריכוז יש קשר לתפקוד הפרונטלי כלומר הם הראו שהפרעת קשב וריכוז גורמת לפעילות שונה בחלק הקידמי של המוח הנחשב החלק המודע של המוח האחראי על ריכוז, אישיות, מחשבות ועוד. מסקנה נוספת שנראת בניסוי היא חיזוק ליעילות של מדידת ALLF במחקרים מהסוג הזה. אבל שנייה, מה זה מדידת ALLF?פירוש הקיצור הוא תנודות ספונטניות בתדר נמוך שזה בצורה פשוטה סוג מסויים של פעילות מוחית שאפשר לבחון דרך MRI הבודקת פעילות ספונטנית במוח. אז בעצם התוצאה השנייה אומרת שהראו שיש קשר בין הפרעת קשב וריכוז לפעילות ספונטנית במוח ושמדידה דרך ALLF היא דרך למצוא אותה ובהמשך תעזור בפריצות דרך.

החשיבות של המחקר הזה היא גדולה מכייוון שהוא בעצם נותן לנו עוד חיזוק שאנחנו בכיוון הנכון, וגם נותן עוד כיוונים למחקר עתידי. למרות שהיתה הסכמה רבה עם מחקרים קודמים, במחקר הנוכחי היו גם אזורים שפעלו במוח שהיו שונים ממחקרים אחרים, מה שמביא או למסקנה שיש עוד מה לגלות או מראה על ההבדל בין סוגי הפרעות קשב שונות. אני רוצה לציין שלמרות החשיבות הרבה של אישוש עובדות קיימות, המאמר היה מסורבל וקשה להבנה כי לא הפרידו בין ידע קודם לתוצאות ויותר מזה לא הסבירו טוב מספיק את המסקנות שנסמכו על מידע ומחקרים קודמים. אך מה שאנחנו כקוראים יכולים ללמוד ממחקר זה הוא מדהים לא רק בכך שמעכשיו נוכל להבין יותר מחקרים עתידיים בנושא ולהבין על מה הם מדברים אלה גם אנחנו יכולים להבין שהפרעת קשב היא בעצם משהו שקשור לפעילות ספונטנית במוח הגורמת לאדם לעבד את ריכוזו וזה לא סתם שהוא לא מצליח להתרכז.

אז פעם הבאה שתשמעו מורה או הורה הכועס על הילד שלו כי הוא לא מקשיב תבינו שבעצם היתה פעילות ספונטנית במח שלא מאפשרת לילד להתרכז וזו לא אשמתו.

bottom of page