top of page

רק אני מחליט עליי! האמנם? (יש את המשוב בסוף)

אלפי ספרי הורים ומדריכים עדיין לא הצליחו לפצח את הסוד לחינוך ילדים. כל הורה חפץ בליבו שילדו ישמע בקולו בנוגע לקבלת החלטות קריטיות בחיים, כמו בחירת הקריירה. מחקר חדש משנת 2021 מצא את הגישה החינוכית שתסלול לילדיכם עתיד קריירה מזהיר.

גל עטיה ונעם בן שמעון

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

התמונה מתוך האתר: mindler ומתארת את דרכם של הורים וילדים במסע להגשמת חלומות.


רקע – מה קרה לפני הניסוי?

מערכת היחסים בין הורים לילדיהם המתבגרים היא מורכבת. התנהגות ההורים ורגשותיהם יכולים להשפיע על התנהגות בני הנוער, על רגשותיהם ואפילו על אינטראקציה יומיומית. קיימות מספר גישות של הורים כלפי חינוך ילדיהם, אותן ניתן למקם בספקטרום בין תמיכה המאפשרת חופש ועצמאות לבין שליטה של ההורים על ילדיהם. שתי קצוות אלה יכולות להביא לרגשות חיוביים/שליליים בסביבה הביתית. נמצא כי להתנהגויות ההורים תפקיד מפתח בחיי הילדים, אך עוד לא נבדקה השפעה זו במקרים, אינטראקציות והתנהגויות ספציפיות הקשורות לבחירת הקריירה אצל ילדים. מטרת העל במחקר זה היא להבין יותר טוב את מהלך האינטראקציות בין הורים לילדים כאשר מדברים על בחירות קריירה, ומהי ההשפעה של ההתנהגויות והרגשות הנמדדים בדיונים על החלטת הילדים.  

מה קרה בניסוי?

המחקר בוצע בקנדה בהנהגת מלאני בוראט. הניסוי בוצע על 42 זוגות של הורים וילדים: בניסוי היו 17 זוגות של אימהות ובנות, 10 זוגות של אימהות ובנים, 10 זוגות של אבות ובנות, ו- 5 זוגות של אבות ובנים. גילאי הילדים היו בטווח של 12-16, וגילאי ההורים היו בטווח הגילאים 36-73. 81% מהנערים חיו במשפחה עם שני ההורים. כ-90% מכלל הנבדקים נולדו במחוז קוויבק שבקנדה, ודברו בביתם צרפתית. 86% מההורים היו בעלי תואר אקדמאי והיו במעמד הביניים (לפי השכר הממוצע במשק באותה שנה בקוויבק, קנדה).

ההורים והילדים התבקשו לדון במשך 20 דקות רצופות באופן חופשי בנושאים הקשורים לבחירת קריירה (כל הורה וילד באופן פרטני) הנבדקים הראו נכונות ומסירות לביצוע המשימה כהלכה. הניסוי התבצע במעבדה משפחתית – כלומר, חדר שמטרתו לדמה סלון משפחתי בעזרת ריהוט ותאורה מתאימים. כל הניסוי צולם בארבע מצלמות שהוחבאו בריהוט. המצלמות הוחבאו על מנת ליצור תחושת נינוחות לנבדקים. במהלך הניסוי, היה ניתן לשלוט בזווית הצילום מרחוק כדי לקבל סרטון אופטימלי. בנוסף למצלמות, הונחו מיקרופונים לשיפור איכות הסאונד. 

הניסוי צולם לצורך ניתוח שפת גוף: שפת גוף היא תקשורת תת הכרתית ולא מילולית של בני האדם ויצורים חיים נוספים. בעזרת שפת גוף, הנפש והתודעה מעבירות מסרים שאנחנו לא מודעים אליהם או מעדיפים לא להעביר באופן מילולי. שפת גוף היא דבר אוניברסלי בכללותה ויש עקרונות המשותפים בין כל בני האדם – אך יש גם הבדלים תלויי תרבות. לכן, העובדה שהרוב המוחלט של המשתתפים גדלו והתחנכו באותה המדינה היא יתרון לקוהרנטיות של הממצאים.


תוצאות – מה גילינו בניסוי?

מחקר זה בדק תצפיות בין הורים לילדים בנושא בחירת קריירה. נמצא כי הורים המציבים גבולות לילדיהם בזמן השיחות, מקלים עליהם את תחושת האי-וודאות שנוצרת בעקבות הנושא ומעוררת רגשות חיוביים. בנוסף לכך, נמצא כי התנהגות ההורים משמשת תפקיד מפתח בחיי הילדים ויוצרת בסיס יציב לקיום תופעת ״הדבקה הורית״. הדבקה הורית היא תהליך בו רגשות והתנהגויות ההורים משפיעות על רגשות והתנהגויות הילדים. כלומר, הילדים נוטים לחקות את הוריהם וללכת בדרכיהם.

דיון – בואו נסכם ונשפר לפעם הבאה!

בחירת קריירה הוא שלב חשוב ומשמעותי בחיי כל המתבגרים, והורים רבים שואלים את עצמם באיזו גישה כדאי לפעול בה עם ילדיהם: האם להציב גבולות וביקורת או שיש לאפשר חופש ועצמאות למתבגרים בבחירתם. המחקר מצא כי גישת החינוך שנחלה הצלחה גבוהה יותר היא הורה המוביל את הילד כדי לתת לו דווקא ביטחון שיש מי שיודע את הדרך. יחד עם זאת, חשוב לציין כי יש לקחת את תוצאות המאמר בעירבון מוגבל, בעקבות מספר שגיאות שהחוקרים ציינו שקרו בניסוי:

קלטת הוידאו שהקליטה את השיחה צילמה בתנאים לא אופטימליים בעקבות הרצון לייצר סביבה טבעית עד כמה שניתן. בנוסף לכך, הם מציינים שמספר התצפיות היה נמוך, לכן במחקרים הבאים יש לבצע את הניסוי בחזרות רבות יותר וכן עם סוגי אוכלוסיות מגוונות יותר. מחקר על אוכלוסייה אחת שאינה מגוונת מקשה על הסקת המסקנות שנמצאו על כלל החברה. מגבלה נוספת היא פרק זמן השיחה שנמדד, שמקשה על הערכת היחסים בין ההורים למתגברים בגלל שקשר כזה הוא קשר שנבנה בהמון שיחות ושיחות ארוכות יותר והתצפית היא יחסית שטחית ולא סוקרת את עומק היחסים ברמה שניתן להסיק על כל מערכות היחסים בין הורים למתבגרים.

למרות תוצאות המחקר חשוב לציין כי אין דרך אחת נכונה לחינוך ילדים, אך יש תועלת רבה של שילוב הכוונה וייעוץ לצד הכלה וקבלת רצונות הילדים.

רפלקציה

אנחנו התעניינו מאוד במאמר: אנחנו חושבות שהנושא של גידול ילדים הוא נושא מופלא, שיש המון מה לחקור סביבו ותמיד איך לחדש וללמוד דברים חדשים. אין דרך אחת נכונה לגדל ילדים, וגידול ילדים מושפע מאוד מגורמים סביבתיים ותרבותיים. לכן, נשמח לראות את המחקר הזה מבוצע במדינות שונות ולהשוות את התוצאות ביניהן.


מקור:

Bourret, M., Ratelle, C. F., Plamondon, A., & Châteauvert, G. B. (2023). Dynamics of parent-adolescent interactions during a discussion on career choice: The role of parental behaviors and emotions. Journal of Vocational Behavior141, 103837.



bottom of page