top of page

שוברים את הסטיגמה: כיצד פעילות גופנית קלה יכולה לשפר את הזיכרון

כולנו מכירים את היתרונות הרבים שיש לפעילות גופנית, ביניהם שיפור מצב הרוח, הפחתת כאבים כרוניים וניקוי פסולת מתאי המוח. אך האם ידעתם כי לעוצמת הפעילות השפעה על יכולות הזיכרון שלכם?

טוהר וג'ימה, איה בן ציון

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

בחיים יש כמה סוגים של אנשים - בתחום הספורט, כמו בכל תחום, קיימים מספר סוגים של בני אדם.

לכל סוג ספורט היתרונות והחסרונות שלו, חלקם נחשבים למועילים יותר וחלקם למועילים פחות, חקר חדש מנסה לקבוע מהם סוגי הספורט הטובים לזיכרון שיעזרו לכם לזכור את תאריך היום הולדת של החברה טוב יותר, אולי פגישה חשובה בעבודה, או כל דבר אחר שאתם נוטים לשכוח (או אולי להדחיק). לפני שכל האנשים שפחות מתחברים לספורט, או יותר קשה להם בורחים, התשובה דווקא באה לטובתכם.

אז ניתן לכם רקע קצר כדי שתוכלו להבין על מה כל המהומה. לפעילות הגופנית השפעה גבוהה על אזור במוח הנקרא היפוקמפוס והוא אחראי בין היתר על גיבוש זיכרונות חדשים ואחסון זיכרונות ארוכי טווח

לשם כך חקרו את הסיבה להשפעה זו וניסו למצוא את התרופה״ שתעזור. למרות שהמוח אינו שריר, אם בכוונתנו לשמור על התפקוד שלו עלינו להתייחס עליו כשריר. ניתן לעשות זאת באמצעות עשייה, כשכל עשיה חדשה ולמידה גורמת לאימון המוח, ובין היתר פעילות ספורטיבית נמצאה כתורמת לשיפור יכולות הזיכרון.

אחת הבעיות הגדולות שעולם הרפואה מנסה כבר הרבה זמן למנוע ולמצוא להן פתרון הן בין היתר הפגיעות בזיכרון. במחקר משנת 2018, אשר פורסם בכתב העת PNAS, מנסים למצוא לנושא זה פתרון, דרך תחום הפעילות הגופנית. החוקרים בדקו ההשפעות המיידות של תקופה קצרה של פעילות גופנית קלה על הזיכרון. איך יודעים שהפעילות הגופנית היא פעילות גופנית שנחשבת קלה? כשהמאמץ הוא קל, ואין בעיה תוך כדי הפעילות לדבר עם מישהו שלצדכם. 

את הניסוי החוקרים ביצעו על משתתפים מבוגרים בריאים וגם על צעירים בריאים, כשהם נבחנו בפעילות גופנית קלה במשך 10 דקות בעזרת מכשיר אופניים, ולאחר מכן במהלך שלב המחקר נבדקו אותם נבדקים במבדקי זיכרון בכך שהוצגו להם תמונות של חפצים יום-יומיים. הנבדקים התבקשו לציין אם כל פריט הוא פריט חיצוני או פריט פנימי (למשל, פרח- האם פרח הוא פריט פנימי או חיצוני? כשהתשובה היא חיצוני. אגרטל- האם אגרטל הוא פריט פנימי או חיצוני? כשהתשובה היא פנימי).

לאחר מכן לנבדקים בוצע מבחן זיהוי שבו הם התבקשו לזהות כל פריט כפריט 'ישן' ("מטרה"- פריטים שנראו בעבר), 'דומה' ("פיתיון"- דומה אך לא זהה לפריט שנראה בעבר) או כפריט 'חדש' ("סיכול"- פריטים חדשים שלא נראו בעבר).




מתוך תוצאות המחקר, הגיעו החוקרים למסקנה העיקרית כי פעילות גופנית קלה מאוד משפרת את תפקוד הזיכרון בהיפוקמפוס. בנוסף, פעילות גופנית קלה משפרת במיוחד תהליכים נוספים במוח הקשורים לזיכרון, כמו כן, התגלה גם כי פעילות גופנית חריפה בעצימות מתונה (כאן למשל כדי לדעת אם זו באמת פעילות גופנית חריפה אך בעצימות מתונה, אם תפגוש מישהו בדרך אתה לא תוכל לשאול לשלומו או לענות לו בגלל הקושי של המאמץ), משפיעה לטובה על פעילות הזיכרון בהיפוקמפוס.

כמובן שאי אפשר בלי טיפה ביקורת , לכן חשוב לציין כי המאמר לא כלל כמות נבדקים , ופירוט עליהם.

למרות זאת דרך כתיבת המסקנות הייתה טובה ומפורטת, שלכל מסקנה הסבירו את הדרך שהגיעו אליה.

אך המדגם היה מעט מבלבל.

נרצה לציין כי נותר עוד המון דברים לחקור בתחום זה בעולם המדע, האחד הוא האם פעילות חריפה משפרת את הזיכרון גם כן ? או אולי בעלת השפעות שונות על המוח . ובנוסף האם לטווח ארוך פעילות גופנית קלה תעזור לדחות או למנוע מאנשים לחלות במחלות הפוגעות ביכולות הזיכרון כגון אלצהיימר ודמנציה.


אז מה זה נותן לנו בחיי היום יום?

הפעילות הגופנית הקלה, שנגישה לכל אחד ואחת מאיתנו, מבוגרים או צעירים, קטנים או גדולים יכולה לעזור לכם ואולי אפילו למנוע את החששות שלכם בכל הנוגע למחלות הפוגעות בזיכרון, שזהו אחד התפקודים הכי חשובים לאדם.

שערו לעצמכם לשכוח פעולות בסיסיות ויום-יומיות כמו לדבר ולצחצח שיניים, או את הדברים היקרים לכם כמו הילדים, ההורים וכיצד להשתמש בחפצים. לכן, הפעילות הגופנית הקלה, המשתווה להליכה בקצב איטי או עבודת גוף כמו יוגה וטאי צ'י (אומנות לחימה עם תשומת לב גבוהה לשחרור הגוף, איזון הגוף ומיקוד המחשבה) תשפר את יכולות הזיכרון שלכם, ואולי אפילו תעזור לכם לזכור את הבלוג הזה טוב יותר. 

אז לכל המתאמנים בקהל, וגם אלו שלא, חשוב לשמור על בריאות הגוף, אבל אל תשכחו שהמוח הוא גם חלק ואם יורשה לומר החלק הכי חשוב, לכן הקפידו על ביצוע פעילות גופנית קלה, ובכך שמרו על היכולות המוחיות שלכם ובעיקר יכולות הזיכרון ותוכלו לנסות ולמנוע כל גורם שמאיים על הזיכרונות הכי טובים שקיימים אצלכם שם במוח.



מקור:

Suwabe, K., Byun, K., Hyodo, K., Reagh, Z. M., Roberts, J. M., Matsushita, A., & Soya, H. (2018). Rapid stimulation of human dentate gyrus function with acute mild exercise. Proceedings of the National Academy of Sciences115(41), 10487-10492.


bottom of page