top of page

שעון קיץ, חורף - או בכלל שעון התבגרות?

מחקר חדש שנערך באיטליה בשנת 2020 בודק את השפעות דחיית תחילת שעת הלימודים בשעה אחת, על מצבם הפיזי, הנפשי ועל הישגיהם הלימודיים של בני נוער – לאורך שנה שלמה.

נעמה קציר

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

מקור התמונה: pixabay


מחקר חדש שנערך באיטליה בשנת 2020 בודק את השפעות דחיית תחילת שעת הלימודים בשעה אחת, על מצבם הפיזי, הנפשי ועל הישגיהם הלימודיים של בני נוער – לאורך שנה שלמה.

מתבגרים? כמה פעמים יצא לכם להישאר ערים עד מאוחר, כאשר אתם גוללים ברשת חברתית מסוימת למשל אינסטגרם או בטיקטוק, בתקווה להתעייף מספיק, להניח את הראש הכבד על הכרית, ולהיות מוכנים ליום שלמחרת, בו תצטרכו להתעורר מוקדם לתיכון?

כמה פעמים זה באמת עבד? כמה פעמים, הרגשתם שאתם באמת מלאי אנרגיה סביב 7 בבוקר, ומוכנים לטרוף את העולם?

הורים של מתבגרים?

כמה פעמים ראיתם את בנכם\בתכם כשירים להתחיל את היום בשעות אלה, מבלי ללגום כוס קפה במשך חצי שעה לפני שהם אפילו מסוגלים להגיד לכם בוקר טוב? אני מתארת לעצמי שלא יותר מידי פעמים. 

המאמר שאסקור כאן היום, שכתבה אלפוסני ולנטינה  ב2020 – יגיד לכם בדיוק למה, ואיך אפשר לשנות זאת.

החדשות הטובות הן שאתם לא עצלנים! 

נטייה זו של מתבגרים להישאר ערים עד מאוחר בלילה, ולקום למחרת מאוחר בבוקר – היא טבעית לחלוטין. זאת כתוצאה משינויים התפתחותיים בשעון הביולוגי שלכם, המייצב את עוצמת השינה ואת תזמונה. 

החדשות הפחות טובות לעומת זאת, הן שהטלפון, המחשב הנייד והטלוויזיה לא יעזרו לכם להירדם, ואף יעכבו את העניין. אם אתם אומרים לעצמכם עכשיו: "אהה שטויות, קצת ימים שחורים בשביל לילות לבנים שווים את זה" – כדאי שתדעו שמחסור חמור בשינה במהלך ההתבגרות יכול להוביל להתדרדרות בבריאות הנפשית והפיזית, בביצועים קוגניטיביים, לעודד לקיחת סכנות, ולהפחית ריכוז, למידה וגיבוש זיכרון. אני בטוחה שאף אחד מכם לא רוצה תסמינים שכאלה. אז בואו נבין יחד מה יעזור להימנע מהם.

במאמר זה, התייחסו לבעיית שעות השינה בקרב מתבגרים, והציעו לבחון זאת על ידי ניסוי שנערך במשך שנה שלמה. מה יקרה למשתתפי הניסוי - 21 תלמידי ותלמידות כיתה ט' בתיכון באיטליה – אילו יתחילו ללמוד ב9:00 במקום ב8:00? קבוצה זו הושוותה לקבוצה ה"רגילה" שהתחילה ב8:00, ומנתה 30 תלמידים ותלמידות.

את ההבדלים בין הקבוצות, בדקו ע"י מספר שאלונים ומדדים שונים, כגון מדד איכות השינה, משכה ויעילותה, מדד להפרעות שינה, בדיקת ישנוניות במהלך היום, בדיקת ריכוז ממושך, ובדיקות הישגיהם הלימודיים של התלמידים.

נו, אז מה מצאו?

חישובים סטטיסטיים מצאו יתרונות משמעותיים של קבוצת ההתחלה ב9:00, לעומת קבוצת ההתחלה ב8:00, שכנראה נובעים מהסתגלות טובה של השעון הביולוגי שלהם ללוח הזמנים החדש:

  • פחות הפרעות שינה

  • יותר ערנות ביום יום

  • שיפור משמעותי בהישגים הלימודיים

  • ריכוז ממושך משופר

  • משך שינה ארוך יותר בימי לימודים – למרות ששתי הקבוצות הלכו לישון בממוצע באותן השעות!

  • ירידה בשיעור האיחורים וההברזות המוקדמות מימי הלימודים


לעומת זאת, היו גם דברים שלא השתפרו מתחילת ועד סוף השנה, וגם בהשוואה בין הקבוצות:

  • משך השינה בימי המנוחה

  • התחושות האישיות של רמת הישנוניות

  • איכות השינה

כן כן, חדשות מרגשות – אני יודעת. אבל באמת - אני יודעת! שמרתי פרט קטן לסוף – התיכון שלי בו למדתי מכיתה י' – יב' אכן מתחיל ב9:00, בגלל שמכיל תלמידים רבים (כמוני) שגרים 40 דקות ממנו, ומתחשב בנו. כשהייתי קטנה קמתי ב6-6:30 כל בוקר, והיום אני קמה ב7:10 ויכולה להעיד על שינויים משמעותיים שאני מרגישה ביחס לחטיבה כשמדובר באנרגיה שלי, ובאופן כללי בתחושת הטבעיות של הקימה בבוקר, כשהלימודים מתחילים בסך הכל שעה אחת יותר מאוחר. 

יש לציין, על אף ההתרגשות שהמאמר מעלה – שאני כן מוצאת בו כמה היבטים בעייתיים. ראשית, מחסור בבקרה – המאמר אמנם נוהל בתנאים אמינים, אך לטעמי חסרים תנאי בקרה שמוודאים שלכל התלמידים יש רמת שקט זהה יחסית בלילה, נוכחות\אי נוכחות דומה של מכשירים אלקטרוניים דלוקים – שכפי שמציין, משפיעים רבות על השינה, וגם נוכחות של תאורה בוהקת לעומת צהובה לפני השינה – שאני הייתי מציעה לבדוק יותר לעומק. כמו כן, פעילות גופנית יכולה לשמש גורם מעורר מיד לפני השינה, או מעייף – תלוי בשעתה, ולכן אני מסתייגת מעט מהסקת המסקנות המאוד מוחלטת שהמאמר מביא.

בנוסף – הייתי רוצה לשאול את החוקרים – כיצד ידעתם מתי התלמידים נרדמו? הדבר לא צוין למיטב ידיעתי במאמר, ומאוד מסקרן. 

לסיום, אני מקווה שכל מי שמרגיש כי שעת ההתחלה המוקדמת של בית הספר שלו מפריעה לו לתפקוד היומיומי – מצא נקודת אור קטנה בבלוג זה, שהציע פתרון אפשרי לבעיה, והסבר מדעי. אני מאמינה כי על בתי ספר העל יסודיים במדינת ישראל להתחיל לפעול לשינוי בנושא, ושכדי שמצב זה יקרה, עלינו יחד להעלות את המודעות אליו, על ידי סקירתו בחדשות, בעיתונים, ואולי אפילו ע"י העברת הרצאות ועריכת ניסויים קטנים בקרב תלמידים שירצו בכך. 

יאללה – עכשיו אתם יכולים לרוץ למורה שלכם ולהגיד "קראתי מאמר שאומר שיעלו לי הציונים אם אתחיל ללמוד ב9:00"!


מקור:

Alfonsi, V., Palmizio, R., Rubino, A., Scarpelli, S., Gorgoni, M., D’atri, A., ... & De Gennaro, L. (2020). The association between school start time and sleep duration, sustained attention, and academic performance. Nature and science of sleep, 1161-1172.



bottom of page