top of page

האם אפשר לשפר את המוח באמצעות ספורט?

האם לניסיון אתלטי יש השלכות על הבנת השפה?
לכל האנשים שעוסקים בספורט בכלל ובהוקי - רצינו לספר לכם על מחקר חדש ומעניין שמוצא קשר בין הספורט למוח ויותר בפירוט בין הקשר לספורט לתהליכים של הבנת השפה. מומלץ לכל מי שעוסק בספורט וגם מי שרוצה להתחיל לעסוק בספורט.
ניסיון בתחום העיסוק של הספורט משנה את התנהגות האדם, על ידי הפקת שינויים מתמשכים המתרחשים במוח. לניסיון במשחק וצפייה בספורט יש השפעות מתמשכות על הבנת השפה על ידי שינוי המבנים במוח. ללא ניסיון כזה, טירוני ספורט משתמשים באזורים של תנועה ברמה נמוכה יותר. בתהליך של עיבוד שפה, האזורים של התנועה אינם עוזרים להבנה.

אלעד פורת וירין חלואני

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

מקור התמונה: Pinterest

במחקר משנת 2008 שפורסם בכתב העת Carnegie Mellon University. משתתפי המחקר היו גברים ימניים, בגילאי 18-35 שנים. עם ממוצע של 14שנות חינוך. שנים עשר מומחי הוקי קרח שיחקו הוקי מקצועני, שמונה מעריצים שאין להם ניסיון במשחק הוקי מכל סוג שהוא, תשעה טירונים ללא היה ניסיון משחק או צפייה. החוקרים רצו לפתור בעיה שהעולם המדעי כולו מנסה לפתור והיא העובדה שהמנגנונים לעיבוד שפה בבגרות נחשבים ליציבים ביותר ולא יכולים להשתנות.

במחקר זה בחנו את הפעילות המוחית בכל אחת מההמיספרות (המוח מורכב משתי המיספרות, כל המיספרה מתמחה בתחומים שונים) .החוקרים בחנו את תפקוד המוח באמצעות מכשיר לתהודה מגנטית הנקרא fMRI.  אצל כל אחד מן הנבדקים- שחקני ההוקי,  מעריצי ההוקי וחסרי הידע בהוקי. הגירויים שהובאו בניסוי הם גירויים שמיעתיים- פעולות של הוקי, וגירויים ראייתיים- תמונות יעד שהוקרנו על המסך.




התוצאות המובאות בתמונה מראות מהי הפעילות של כל אחת מההמיספרות בזמן האזנה לפעולות שונות של הוקי. מקור: מתוך המאמר


התוצאות הראו כי חווית ההאזנה להוקי הייתה חיובית ומשמעותית על ההשפעה של הבנת שפת הוקי. להתנסות בהוקי הייתה גם השפעה חיובית משמעותית על הפעילות בחלק השמאלי של המוח תוך הקשבה פסיבית למשפטים הקשורים להוקי. המסקנות העיקריות שמסיקים החוקרים, שכל המשתתפים, ללא קשר לניסיון בהוקי קרח, הראו אפקט משמעותי עבור משפטים יומיומיים, והגיבו מהר יותר לתמונות של אנשים שמבצעים פעולות התואמות את אלה הנרמזים במשפטים לעומת תמונות שלא. 

התנסות בצפייה ובמשחק הוקי קרח מקלה על ההבנה במיוחד עבור משפטים העוסקים בתחום ההוקי.


בתור חוקרי מוח צעירים נפעמנו לגלות על ההשפעה של הוקי, מהיכרות קצרה שהייתה לנו עם התחום, חשבנו שזה רק ספורט שמערב התנגשויות ומכות דברים שיכולים לפגוע במוח ולהשפיע עליו לרעה. עם זאת, גילינו שההפך הוא הנכון והוקי גורם לאנשים להיות שמחים יותר ומאושרים. לאחר מחקר מעמיק גילינו שאחד מהנבדקים בניסוי היה בדיכאון לפני שהחל לשחק הוקי, אולם בהמלצת הוריו הוא נרשם להוקי על מנת לשחרר לחץ ולהשתחרר מהדיכאון שאפף אותו. אותו נבדק יצא מהדיכאון שלו תודות למשחק ההוקי. אנחנו יודעים שכאשר נראה אדם בדיכאון אחרי המחקר שלנו נמליץ לו בחום לעשות ספורט מכל סוג שהוא ובעיקר הוקי מכיוון שזה יתרום לו גם בפן המנטלי וגם בפן המבני.


לאחר קריאת המחקר הגענו למסקנה שהחוקרים חקרו מעט מידי אנשים מכל קבוצה, דבר שעלול לפגום באמינות של התוצאות מכיוון שיכול להיות שאם הקבוצה הייתה יותר גדולה התוצאות היו שונות. בנוסף, המחקר היה כתוב בשפה שכוללת מונחים רבים הקשורים להוקי בלי הסבר שלהם, דבר שהקשה על הבנת המחקר. כמו כן, שיטות המחקר שהציגו החוקרים היו קצת מסובכות בעינינו ולא בוארו כמו שצריך. 


לסיום רצינו לספר לכם על כמה כיווני מחקר שמעניינים אותנו שנרצה לראות עוד מאמרים עליהם:

1. האם אתם חושבים שהתוצאות יהיו דומות במקרים של ספורט שאינו דורש מחשבה כמו ריצה?

2.  האם לאחד מהחוקרים יש עבר בהוקי? ואם לא כיצד עלה לו הרעיון למחקר?

3.האם אתם חושבים שלספורט יש עוד יתרונות מוחים חוץ ממה שמצאתם? והאם אתם מתכוונים לחקור על זה?


מקור:

Beilock, S. L., Lyons, I. M., Mattarella-Micke, A., Nusbaum, H. C., & Small, S. L. (2008). Sports experience changes the neural processing of action language. Proceedings of the National Academy of Sciences105(36), 13269-13273.


bottom of page