top of page

העלאת זיכרונות וחוויות ככלי לפיתוח יצירתיות ודמיון

מחקר שפורסם בספטמבר 2015 מראה קשר מובהק בין זיכרונות אפיזודיים, זיכרונות של חוויות, לבין פיתוח יכולות יצירתיות ודמיון.

אריאל תאני ואביה רוזנבלט

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

     מקור התמונה: pixabay 


נתחיל עם סיפור קצר על יצירתיות, זה אמנם סיפור על כלב מדבר, אבל בהחלט סיפור ששווה קריאה. הסיפור הולך כך: ״יום אחד הכלב הלך לאיבוד. פתאום ראה הכלב נמר שהתכוון לטרוף אותו. חשב הכלב במהירות ׳מה לעשות?!׳ ואז ראה ערמת עצמות על האדמה. התיישב לידן עם הגב לנמר, תפס עצם בפיו וכשהנמר התקרב אליו אמר הכלב בקול: ׳זה היה נמר ממש טעים, מעניין אם יש עוד נמרים טעימים כאלה באזור...׳, שמע הנמר את הכלב, נסוג בשנייה האחרונה כשחשב לעצמו ׳זה היה קרוב... כמעט הכלב הזה אכל אותי...׳.

בעץ ממול ראה את הכלב, הקוף, והחליט שזו הזדמנות טובה בשבילו לרכוש יחסים טובים עם הנמר, אז רדף אחרי הנמר וסיפר לו איך הכלב עשה ממנו צחוק. הנמר חטף עצבים, אמר לקוף לשבת לו על הגב כדי שיבוא אתו ויראה איך הוא עושה מהכלב קציצות… הכלב, ראה פתאום מרחוק את הנמר חוזר עם הקוף על הגב שלו, אך במקום לברוח החליט שוב להתיישב עם הגב כלפי תוקפיו, ושניה לפני שהגיעו אליו אמר בקול: ׳איפה הקוף המעצבן הזה?! כבר לפני חצי שעה ביקשתי ממנו שיביא לי עוד נמר...׳.


מהו זיכרון? 

זיכרון הוא אחד מכמה יכולות מדהימות של המוח. היכולת של המוח לאגור מידע ולשלוף אותו בעת הצורך. חלק מיתרונותיו של זיכרון חזק ובריא הם עלייה בביטחון העצמי, הסתגלות מהירה לסיטואציות חברתיות וכן ירידה ברמות החרדה.

ומהו זיכרון אפיזודי?  

זיכרון של חוויות ואירועים אישיים שעברנו במהלך חיינו, זיכרון אפיזודי הוא למשל זיכרון של היום הראשון שלנו בכיתה א, או הצעד הראשון שהילד שלנו צעד, הפעם הראשונה שהיינו בים, או הפעם הראשונה שאכלנו גלידה שוקולד.  

דמיון זה בעצם? - היכולת של בני האדם לייצר מציאות חדשה במוחם, לחוות תחושות ומאורעות שאינם קשורים למציאות בה חיים. ב. קוויליאם אמר פעם ״יש קו דק בין הדמיון למציאות - אתה צריך לצייר אותו.״


מהי יצירתיות ומהי החשיבות שלה במאה 21?

היכולת של בני אדם להפיק רעיונות מקוריים לסיטואציה נתונה כלשהי. נוכל לצטט את אלברט איינשטיין שאמר פעם ש"יצירתיות היא בסך הכל אינטליגנציה שמשתעשעת". יצירתיות היא כלי בעל חשיבות רבה כיום, במדע, בטכנולוגיה, באמנות, בעסקים, בחברה ואפילו במערכות יחסים. יצירתיות בריאה מושפעת מהרבה גורמים, מרכישת ידע סמנטי, אינטליגנציה ומוטיבציה להצליח.


אם כן, מה הקשר בין השניים? 

נשאלת השאלה - האם למערכת זיכרון בריאה ישנה השפעה על יכולות הדמיון והיצירתיות של האדם?

מחקר שפורסם בשנת 2015 באוניברסיטת אוקלנד מציע כי ניתן לפתח יכולות יצירתיות ודמיון באמצעות שליפת זיכרונות עבר וחוויות. 

במסגרת הניסיון לענות על שאלת המחקר, נבדקי הניסוי התבקשו לצפות בסרטון שבו מוצגת סיטואציה מסוימת, עליה נאמר להם שהם ״מומחים״ בה. הנבדקים עברו הדמיה בה נדרשו לתאר סצנות ספציפיות מהסרטון בצורה המדויקת והספציפית ביותר, עד לפרט הכי קטן. מלבד זאת, הנבדקים קיבלו חפץ מסוים וביקשו להציע כמה שיותר שימושים יצירתיים ומקוריים לאותו החפץ, ולהפך קיבלו רמזים שונים לחפצים מסוימים ונדרשו לקשר כמה שיותר חפצים לכל רמז. מאוחר יותר, הם התבקשו לדמיין אירוע ריאליסטי שייתכן שיקרה להם בשנים הקרובות וקשור לאותם החפצים והרמזים. 


מה גילו החוקרים? 

במאמרם, החוקרים מצאו כי נבדקים אשר קיבלו תמריץ לזיכרון שלהם, ע"י ציון העובדה כי הם ״מומחים״ בסרטון שראו, הצליחו לשלוף יותר שימושים לחפצים והראו יכולות גבוהות יותר של יצירתיות ודמיון מאשר אלו שלא. כתוצאה מכך, החוקרים הסיקו כי זיכרון אפיזודי (זיכרון של חוויות ואירועים אישיים) ברמה גבוהה יותר משפר את יכולות היצירתיות והדמיון של אנשים. החוקרים גילו כי אנשים יהיו יותר יצירתיים ויחשבו מחוץ לקופסה כאשר ניתן להם תוספת של ביטחון וכשהם יותר בטוחים בעצמם. 

החוקרים ביצעו מחקר מפורט ומעמיק, אך לדעתנו, המחקר לא ענה על כל השאלות שהם רצו לבדוק משום שהם טרם מצאו מהי הסיבה בגינה תמריצים מסוימים מגבירים את היצירתיות והדמיון במוח. 

רעיון למחקרי המשך שמציעים החוקרים הוא לבדוק האם כאשר נבדקים מקבלים את האופציה "לקטלג" רעיון שלהם כרעיונות חדשים ורעיונות ישנים, מגביר את היצירתיות והדמיון. 


מקור:

Madore, K. P., Addis, D. R., & Schacter, D. L. (2015). Creativity and memory: Effects of an episodic-specificity induction on divergent thinking. Psychological science26(9), 1461-1468.

bottom of page