top of page

כיצד התנהגויות הקשורות להפרעות קשב וריכוז קשורות לפעילות מוחית במערכת התגמול?

גל פירסטטר ונועם לוי

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

תמונה מתוך האתר Jstor


מהם המנגנונים העצביים העומדים בבסיס הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא הפרעה נוירו-התפתחותית המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. היא מאופיינת בסימפטומים של חוסר בקשב מתמשך, היפראקטיביות (פעלתנות יתר) ואימפולסיביות (לפעול בלי לשקול מספיק את התוצאות וההשלכות של ההתנהגות), אשר יכולים להשפיע באופן משמעותי על התפקוד היומיומי ואיכות החיים. 

במחקרים קודמים העלו כי הפרעת קשב וריכוז קשורה לשינויים במבנה ותפקוד המוח, במיוחד באזורים הקדמיים של המוח המעורבים בקשב, וכן באיזורי מוח הקשורים לעיבוד תגמול. עם זאת, המנגנונים העצביים הספציפיים העומדים בבסיס התנהגויות הקשורות להפרעות קשב וריכוז כמו אימפולסיביות והיפראקטיביות עדיין לא מובנים במלואם.

מחקר שנערך לאחרונה על ידי Stark et al. (2011) נועד לחקור את הקשר בין התנהגויות הקשורות ל-ADHD - פעילות מוחית במערכת התגמול, במיוחד בגרעין האקומבנס, אשר הינו חלק ממערכת הנקראת מערכת התגמול במוח (reward system). גרעין האקומבנס הוא מרכיב מרכזי במערכת זו, אשר ידועה כשונה אצל אנשים עם .ADHD מערכת התגמול אחראית על ויסות הרגשות, המוטיבציה וההתנהגות שלנו. היא מופעלת כאשר אנו חווים הנאה או תגמול, כגון כאשר אנו אוכלים את האוכל האהוב עלינו או מקבלים מחמאה. המחקר ניסה להבהיר את המנגנונים העצביים העומדים בבסיס התנהגויות הקשורות להפרעות קשב וריכוז על ידי חקירת הקשר בין הפרעת קשב וריכוז לפעילות הגרעין האקומבנס במהלך משימת תגמול.   

33 נשים בריאות וימניות שהיו סטודנטיות לפסיכולוגיה באוניברסיטת Giessen, גויסו למאגר הגנטי של פרויקט התנהגות המוח של  Giessen Gene Brain Behavior (GGBBP), שמטרתו לזהות את הבסיס הביולוגי של תהליכים קוגניטיביים, מוטיבציוניים ורגשיים אצל אנשים נורמליים ופסיכופתולוגים (ששונים מהנורמה).

במהלך משימת התגמול, המשתתפים התבקשו לבצע משימת זמן תגובה פשוטה ותוגמלו בנקודות עבור תגובות נכונות. החוקרים השתמשו בהדמיית תהודה מגנטית פונקציונלית (fMRI) כדי למדוד את פעילות המוח בגרעין האקומבנס של המשתתפים במהלך משימת התגמול. תוצאות המחקר הראו שלאנשים עם הפרעות קשב וריכוז הייתה פעילות נמוכה יותר בגרעין האקומבנס בהשוואה לקבוצת הביקורת במהלך משימת התגמול. תוצאות המחקר מצביעות על כך שמערכת התגמול משחקת תפקיד מרכזי ומכריע בפיתוח התנהגויות הקשורות ל – ADHD  כגון אימפולסיביות והיפראקטיביות. 

לממצאי מחקר זה יש השלכות חשובות על הטיפול בהפרעות קשב וריכוז. על ידי הבנת המנגנונים העצביים העומדים בבסיס התנהגויות הקשורות ל-ADHD  החוקרים יכולים לפתח טיפולים יעילים יותר להפרעה. לדוגמה, תרופות המכוונות למערכת התגמול, כמו ממריצים. המחקר גם מדגיש את החשיבות של התערבות מוקדמת בטיפול ב ADHD שכן מערכת התגמול עדיין מתפתחת במהלך הילדות וההתבגרות.   

עם זאת, חשוב לציין שלמחקר יש מגבלות. המחקר בוצע על מדגם קטן של נשים בלבד, מה שמגביל את יכולת ההכללה של הממצאים. בנוסף, המחקר חקר רק פעילות מוחית במהלך משימת תגמול ולא חקר פעילות מוחית במהלך משימות אחרות או במצב מנוחה. למרות מגבלות המחקר, הממצאים תורמים למטרה הרחבה יותר של הבנת המנגנונים העצביים העומדים בבסיס התנהגויות הקשורות ל- ADHD.

ADHD היא הפרעה נפוצה המשפיעה על אנשים רבים ברחבי העולם, והבנת המנגנונים העצביים העומדים בבסיס ההפרעה חיונית לפיתוח טיפולים יעילים. 

לסיכום, המחקר של Stark et al. (2011) מספק תובנות חשובות לגבי הקשר בין התנהגויות הקשורות ל ADHD ופעילות מוחית במערכת התגמול, במיוחד בגרעין האקומבנס. המחקר מדגיש את החשיבות של חקירת המנגנונים העצביים העומדים בבסיס התנהגויות הקשורות להפרעה זו, אשר יכולים לתרום לפיתוח טיפולים יעילים יותר להפרעה. למרות שלמחקר יש מגבלות, לממצאים יש השלכות חשובות על הטיפול בהפרעות קשב וריכוז ומדגישים את חשיבות ההתערבות המוקדמת. המחקר גם מדגיש את החשיבות של המשך חקירת המנגנונים העצביים העומדים בבסיס התנהגויות הקשורות ל ADHD במדגמים גדולים ומגוונים יותר. על ידי המשך חקירת המנגנונים העצביים העומדים בבסיס התנהגויות הקשורות להפרעות קשב, החוקרים יכולים לפתח טיפולים יעילים יותר להפרעה ולשפר את איכות החיים של אנשים הסובלים מהפרעה זו.


מקור:

Stark, R., Bauer, E., Merz, C. J., Zimmermann, M., Reuter, M., Plichta, M. M., ... & Herrmann, M. J. (2011). ADHD related behaviors are associated with brain activation in the reward system. Neuropsychologia49(3), 426-434.


bottom of page