top of page

עמוק יותר ממה שאתם חושבים: האם יש בסיס מוחי לקיטוב הפוליטי?

ליה לב ואוולין וייסבורד

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

חיים, נושמים, ועוסקים בפוליטיקה? גם אם לא, הקיטוב הפוליטי ההולך וגדל לאחרונה משפיע ונוגע בחיים של כולנו כתושבים במדינת ישראל.

 

המשבר הפוליטי שאנחנו חווים לאחרונה המחיש כיצד אנשים שמשתייכים לצדדים השונים של המפה הפוליטית חווים אירועים פוליטיים בדרכים שונות באופן ניכר. תהינו האם ישנו בסיס מוחי שיסביר את התגובות השונות והמפולגות שנשמעות בקרב העם, עכשיו יותר מתמיד.


שבועות ספורים לפני הבחירות לכנסת ה-21 אי שם ב-2019, החוקרת נועה קטאבי ערכה מחקר פורץ דרך באוניברסיטת תל אביב. המחקר התפרסם בפברואר 2023, ובתקופה טעונה זו עלול לספק הסבר לתגובות השונות על האירועים הפוליטיים שמתרחשים לאחרונה בישראל.


לפני השתתפותם במחקר, ענו הנבדקים על שאלון מקדים שהגדיר את מעורבותם הפוליטית ואת עמדתם הפוליטית על ידי דירוג עצמי בסקאלה של 1 עד 100. מתוך השאלון החוקרות מיצו את הנבדקים שמעורבותם הפוליטית הייתה הגבוהה ביותר, והיו או ימנים מאוד או שמאלנים מאוד. מתוך 34 הנבדקים שהשתתפו במחקר, חצי היו ימנים וחצי שמאלנים.

דעה פוליטית אינה מדע מדויק, לכן נבדק שהגדיר את עצמו כמאוד ימני, למשל 10 בסקאלה של 1 עד 10, עלול להיחשב כ-5 מתוך 10 בעיניו של אדם אחר. בעינינו דבר זה עלול היה לפגוע באמינות של המחקר, אף על המאמץ שנעשה להמיר את הדעה הפוליטית למדד מספרי אחיד שאפשר להסתמך עליו. 


מטרתה של קטאבי ושותפיה הייתה ללמוד עוד ולהעמיק על הקשר בין פעילות מוחית לדעות פוליטיות.

מחקרים קודמים בנושא הראו קשרים בעיקר באיזורים הקשורים ל"חשיבה גבוהה" ועיבוד עמוק של מידע, אבל מחקר זה מצביע על קשר הרבה יותר בסיסי.


נתחיל מהתחלה, המחקר נעשה במכונת (MRI (Magnetic Resonance Imaging. אולי שמעתם על המכונה בהקשר של הליכים רפואיים, אך היא משומשת הרבה גם במחקר. מכשיר זה יוצר שדה מגנטי חזק (עוצמתו חזקה פי 20,0000 מהשדה המגנטי של כדור הארץ!). המכשיר יודע לסרוק את הגוף שלנו ולהפיק תמונות מעמיקות של איברים שונים. במחקר זה השתמשו ב-fMRI, מדובר באותה מכונה, אך תהליך הפקת הנתונים קצת שונה כך שאפשר לתעד פעילות מוחית (ה-f מסמל את המילה functional, כלומר פונקציונלי). על ידי טכנולוגיה זו אפשר לבדוק איזה איזורים פעילים במוח ובאיזו עוצמה בזמן מתן גירויים מסוימים.


במחקר זה כל נבדק נכנס למכונה וצפה ב-5 סרטונים. סרטון ניטרלי (המשמש כבקרה), סרטון קמפיין של מפלגת ימין, סרטון נאום של פוליטיקאי ימני, סרטון קמפיין של מפלגת שמאל, וסרטון נאום של פוליטיקאי שמאלני.

לאחר הצפייה בסרטונים בזמן הסריקה, הנבדקים ענו על שאלון שבדק כמה הם הסכימו על הסרטונים השונים בהם הוא צפו.

כלים אלה אפשרו לחוקרים לראות את הפעילות המוחית של הנבדקים בזמן גירויים הקשורים בדעות הפוליטיות שלהם וגם לבדוק את התפיסה של כל נבדק על הסרטונים בהם הוא צפה.

החוקרות וגם אנחנו לא היינו מופתעות שהיו הבדלים בפעילות המוחית באיזורים הקשורים בעיבוד ובחשיבה גבוהה. ההפתעה והמשמעות של המחקר מגיע דווקא מהפעילות באיזורים הבסיסיים יותר. תוצאות הסריקות של החוקרות הראו כי היו הבדלים משמעותיים באיזורים סנסורים (חושיים) ראשוניים ובאזורים סומטו-סנסורים (הקשורים לחוש המגע). ועכשיו בעברית פשוטה - התוצאות הראו שהיה הבדל משמעותי בין קבוצת ה"ימנים" לקבוצת ה"שמאלנים" באיזורים הקשורים בקבלת מידע חושי ובאזורים הקשורים לתנועה.


תוצאות אלה מפתיעות כי אלה לא אזורים שאחראים על עיבוד המידע, אלא הם אזורים בסיסיים מאוד שקשורים במה שאנחנו רואים, שומעים, ובתכנון תנועה.

מתוך התוצאות האלו החוקרות הגיעו למסקנה מדהימה. המחקר מצביע שההבדל המוחי בהקשר לדעות פוליטיות הוא לא רק בעיבוד, אלא גם כיצד אנו מבינים בכלל את הסביבה ומה שאנחנו רואים. הנבדקים הימנים והשמאלנים תפסו את הסרטונים בצורה שונה לגמרי!


מסקנה מעניינת לא פחות, היא שהחוקרות הצליחו לחזות באחוזי הצלחה מרשימים מהי העמדה הפוליטית של הנבדקים על ידי השוואה לקבוצת הימנים או השמאלנים. זאת הודות למתאם גבוה של הפעילות המוחית בקבוצת הימנים ובקבוצת השמאלנים (לחוד).


המחקר הזה פתח לנו קו מחשבה חדש לגבי הקשר בין דעות פוליטיות למוח, והשאיר אותנו עם הרבה שאלות. אחד הכיוונים הכי מעניינים שעלה במוחנו הוא הקשר בין פעילות מוחית שקשורה לדעות פוליטיות לבין הדעות הפוליטיות של ההורים. ידוע כבר שנים שהחינוך שלנו בבית משפיע על המון אספקטים בחיינו. האם הוא משפיע גם על הפעילות המוחית שלנו ועל איך שאנו תופסים את העולם בהקשר הפוליטי? כדי לבדוק את הקשר הזה אפשר לערוך מחקר בעל מבנה דומה למחקר עליו סיפרנו, שבו ישתתפו גם הורים וגם ילדיהם. כך יהיה ניתן להשוות ואולי למצוא קשר בין החינוך בבית לבין המדע שמאחורי הדעה הפוליטית שנוצרת אצל הילדים.


אז בפעם הבאה שאתם נתקלים באדם עם דעה פוליטית שונה משלכם, או אדם שמגיב לאירועי פוליטי בצורה שקשה לכם להבין, קחו צעד אחורה, ותיזכרו שזה עמוק יותר ממה שאתם חושבים. מי שנמצא מולכם חווה את העולם בצורה שונה מכם בתכלית.



Katabi, N., Simon, H., Yakim, S., Ravreby, I., Ohad, T., & Yeshurun, Y. (2023). Deeper Than You Think: Partisanship-Dependent Brain Responses in Early Sensory and Motor Brain Regions. Journal of Neuroscience43(6), 1027-1037.

bottom of page