top of page

קנאביס רפואי - העתיד לטיפול בפרקינסון?

מחקר חדש מביא איתו בשורה לעולם הרפואה ומעלה את התהייה לגבי שימוש בקנאביס רפואי לטיפול במחלת פרקינסון חשוכת המרפא, האם בקנאביס טמון הפתרון שחיפשנו כל הזמן?

איתמר מושקוביץ ועידו וולף

Track NameArtist Name
00:00 / 01:04

שנים רבות הסיגריה הירוקה הייתה דבר מסוכן שההורים היו מזהירים מפניו, אך בעתיד הקרוב יכולה לבוא ההתפתחות שתהפוך הכל! ההשפעות של קנאביס לרוב היו דבר נחשק למען הנאה ותו לא, אבל במחקר אחרון נבעו שימושים נוספים וחיוביים מבחינה רפואית לסם וביניהם אפילו הפחתת תסמינים של מחלת הפרקינסון.


אז מהו הקנאביס?

קנאביס הוא צמח, הידוע בשל החומרים הכימיים המצויים בו, ביניהם THC ו- CBD אשר בעלי השפעות של שינוי תודעה. הקנאביס משומש לרוב למטרות של הפחתת כאב או הנאה.

השימוש בקנאביס נתון במחלוקת כאשר הוא אסור לשימוש חוקי ברוב מדינות העולם, בשל ההשפעות שלו והשימוש בו כסם. כיום, אנו רואים את פריצתו המפתיעה של הקנאביס בעולם הרפואה.


ניתן למצוא עדויות שהשימוש בקנאביס רפואי עתיק כימי האנושות, כאשר מצאו בקברי המלכים בהודו, במצרים ובאשור העתיקה ממצאים על שימוש רפואי בקנאביס.

הפריצה המחודשת של קנאביס לעולם הרפואה החלה בשנות ה-90 לאחר הוצאתו מהחוק בשנות ה-50. אחד מהשימושים המחודשים של קנאביס רפואי הוא לטיפול במחלת הפרקינסון. 


שנדבר על פרקינסון? 

מחלת הפרקינסון היא מחלה נוירולוגית, הנגרמת מפגיעה בתאים במוח שמייצרים חומר הנקרא דופמין. כתוצאה מכך ישנה ירידה ברמת הדופמין המופרשת במוח.

הדופמין הוא חומר המשמש להעברת מסרים בין תאים במוח, בעל תפקיד מכריע ביכולת לעשות תנועות באופן תקין. נכון להיום עדיין לא יודעים מה גורם לפגיעה בתאים שמייצרים את אותו דופמין. מחלה זו נמצאה ב-35 אלף ישראלים ולעיתים מתגלה גם בקרב צעירים בשנות ה-40 ואף ה-30 לחייהם. היא נוטה לגרום בין היתר לרעד, נוקשות בשרירים, איטיות בתנועה, חוסר יציבות שיכולה אף להשפיע על ההליכה ודיכאון.



במחקר משנת 2014 שבוצע על ידי מספר חוקרים ישראלים במרכז הרפואי רבין וביניהם איתי לוטן ועמיתיו, ניסו לענות על השאלה מהן ההשפעות של קנאביס על סימפטומים מוטוריים (רעד, נוקשות וחוסר יציבות) ולא מוטוריים (דיכאון) של מחלת הפרקינסון.


החוקרים ביצעו ניסוי על 22 חולי פרקינסון בטווח גילאים של 42-80, כאשר הם דיווחו על מצבם באמצעות מענה על שני שאלונים שונים. תשובותיהם נתנו עדות לגבי רמת הסימפטומים של מחלת פרקינסון של כל הנבדקים, יחד עם יכולותיהם המוטוריות. לאחר מכן, הנבדקים התבקשו לעשן חצי גרם קנאביס וענו שנית על שני השאלונים ובנוסף לבדיקת היכולת שלהם ושל רמת התסמינים שלהם הם התבקשו גם לדווח על תופעות יוצאות דופן במהלך הטיפול בקנאביס שלא בהכרח מוטוריות (הופעה של בעיה או פתירתה עקב השימוש בקנאביס). 


שני השאלונים בהם נעשה שימוש בניסוי, נשאלו על ידי שני רופאים שונים, על מנת לחדד את פירוש התסמינים בחולים. שאלון אחד נועד לבדוק את התסמינים המוטוריים, והשני את התסמינים הלא מוטוריים.


תוצאות המחקר הראו שעישון קנאביס הוא בעל השפעות טובות משמעותית בהפחתת הרעידות ונוקשות בשרירים, ובנוסף לשיפור ביציבה של חולי פרקינסון. הקנאביס גם הפחית כאב והפחית גם סימפטומים לא מוטוריים נוספים של פרקינסון. דווח גם שיפור באיכות השינה, כנראה הנובע מהפחתת תחושת הכאב, ומי לא אוהב שינה איכותית? 


אם כן, קנאביס מפגין תוצאות מבטיחות, אך הן עדיין לא חד משמעיות ומתקיימים מחקרים על האפקט המלא של קנאביס על מחלת הפרקינסון. נוסף על כך, ישנה בעיית חוקיות הקנאביס, שכן הוא אינו מאושר בחוק במספר רב של מדינות.


למרות זאת, יש מקום לאופטימיות - מחקר זה נותן לנו את התקווה לכך שקנאביס יהיה תרופת העתיד הלא כל כך רחוק. ניתן מנגד לציין ביקורת על המחקר, כאשר בפרק השיטות צוין שחלק מהנבדקים לא השתתפו בשאלון הראשון של הניסוי מתוך נסיבות בריאותיות, אך לא צוינה כמות נבדקים או גילם. נוסף על כך, כדי לחזק יותר את אמינות התוצאות, היינו ממליצים לבצע את המחקר על מספר רב יתר של נבדקים.


תחום הקנאביס הרפואי עוד נמצא בשלביו המוקדמים, עדיין לא נודע מהו המינון האידאלי לטיפול במחלת הפרקינסון ואת ההשפעות המלאות. נוסף על כך, ישנה שאלת הלגליזציה, כאשר עוד לא ידוע כיצד היא תשפיע על היטמעותו בעולם הרפואה. 


התמונות מתוך אתר Pixabay


מקור:

Lotan, I., Treves, T. A., Roditi, Y., & Djaldetti, R. (2014). Cannabis (medical marijuana) treatment for motor and non–motor symptoms of Parkinson disease: An open-label observational study. Clinical neuropharmacology37(2), 41-44.


bottom of page