top of page

יותר מסוכן ממה שנדמה לנו? פוטבול בגילאי נוער

מחקר משנת 2013 אוסף נתונים חשובים ומעניינים על פגיעות ראש בנערים במהלך משחקי פוטבול


הפוטבול הוא ענף ספורט פופולרי, עם כ-100,000 שחקנים בארה"ב בגילאי הקולג'. גם בישראל קיימת ליגה

אבל למשחק הפופולרי ישנו גם צד אפל – הוא בעל מספר פגיעות הראש הרב ביותר מבין ענפי הספורט השונים.


עד כה נערך מספר מצומצם של מחקרים בנושא שהתמקדו רק בשחקני פוטבול בגילאי הקולג'.

מחקרו של Joel D. Stitzel ושל חוקרים נוספים מתייחס דווקא לשחקני פוטבול בגילאי תיכון.

במגרש הפוטבול לא פעם כתוצאה מהתנגשות חזקה השחקן חווה זעזוע מוח. זעזוע מוח נוצר עקב פגיעה של המוח בדפנות הגולגולת כתוצאה ממכה חזקה או טלטול. לא כל מכה גורמת לזעזוע מוח אך המכות שכן משפיעות על המוח בשיבוש רמות ההורמונים ובפעילות החשמלית. הנזק מהפציעה יכול להתבטא בתופעות רבות ומגוונות כמו: חוסר הכרה רגעי שאחריו אמנזיה (שיכחה) קלה או ארוכת טווח, סחרחורת, הקאה, בחילה, אובדן הקואורדינציה, וכן בעיות שיווי משקל. כמו כן, יכולים להופיע רגישות לאור, הופעה של אור בהיר, ראייה מעורפלת וראייה כפולה וצלצולים באוזניים. החוקרים התמקדו בפגיעות הראש של קבוצת פוטבול אחת במחקר שלהם. הוא התבצע לאחר שאספו נתונים מארבעים ילדים בארצות הברית עם גובה ממוצע של 181 ס"מ ומשקל ממוצע של 80 קילו ששיחקו יחד בקבוצה. הנתונים נלקחו מכל שחקן באמצעות מכשיר הנקרא HIT אשר חובר לקסדתם. אותו מכשיר שידר בזמן אמת למחשב בצד המגרש מידע על פגיעות הראש שחוו. המידע כלל: מידע תנועתי של הקסדה, כלומר מתי איפה וכמה כוחות G הופעלו על הקסדה, כלומר התאוצה שמסה (במקרה שלנו המסה של קסדת השחקן) חשה בזמן הפגיעה עצמה. לצורך העניין 1 כוחות G שווה לכוח שמופעל עלינו על כדור הארץ בשל הכבידה. כמו כן מהי התאוצה הזוויתית (קצב שינוי מהירות הסיבוב של גוף בזמן) והתאוצה הלינארית (קצב שינוי המהירות של גוף בזמן) בזמן פגיעות הראש. בנוסף למידע זה נשלח מידע על הזמנים והמיקומים של פגיעות הראש שספג אותו שחקן. בסופו של דבר נאספו כ16,502 פגיעות ראש בסך הכל.



מכשיר ה-HIT

החוקרים בדקו היכן נגרמות פגיעות הראש השונות בשחקנים. הם מצאו כי החלק הקדמי בראשם של השחקנים נפגע פי 2 משאר החלקים בראש. בנוסף הבחינו באחוז לא מבוטל של פגיעות בחלק העליון של הקסדה אשר נגרמות בשעה שהשחקן מוריד את ראשו למטה (קורה מתוך אינסטינקט של הגוף) בעת ניסיון לעצור את השחקן עם הכדור. מחקרים קודמים הראו כי התוצאה של פגיעות בחלק העליון של הקסדה חמורה במיוחד.


בנוסף, למרבה ההפתעה נמצא כי אין הבדל בין מספר פגיעות הראש במשחקים לעומת מספר פגיעות הראש באימונים.


על פי גרף זה מתוצאות המחקר ניתן לראות כי ככל שהתאוצה הליניארית והזוויתית גבוהות יותר בזמן פגיעה גובר הסיכוי לזעזוע מוח:


החוקרים חישבו מדד הנקרא RWE (Risk Weighted Cumulative Exposure), מדד המהווה מספר סופי שמייצג את הסיכון להינזק במוח לאחר חשיפה מצטברת לפגיעות ראש. על פי מדד זה החוקרים מצאו שלפעמים מספר רב של פגיעות בסדר גודל נמוך יכולה לתת את אותו RWE כמו מספר קטן של פגיעות בסדר גודל גבוה (חמורות יותר). כלומר הסיכוי שאדם ינזק במוח לאחר מספר קטן של פגיעות ראש חמורות שווה לסיכוי שינזק במוח לאחר מספר גדול של פגיעות ראש קטנות.


סירטון מצוין של VOX הנותן הסבר על זעזועי מוח:


לסיכום,

עד שאיכות הקסדה תשתפר בעתיד ותוכל להגן על הראש יותר בכל משחק ואימון תהיה מוכן לקבל בראש לא מעט אך גם לתת בראש! ☺


בהצלחה!


[if !supportLineBreakNewLine] [endif] [if !supportLineBreakNewLine] [endif]

bottom of page